12 Olympic Questions (7): Roline Repelaer van Driel

De trots van de Utrechtse roeivereniging Triton Roline Repelaer van Driel (27) won zilver in Beijing en gaat voor goud in Londen. Van Driel stopte in 2007 met haar studie Diergeneeskunde in Utrecht en studeerde dit jaar af in sport, management en ondernemen aan de HvA.

Wat is de beste raad die je ooit kreeg?
Kies voor de studie of de baan die je echt leuk vindt. En dus niet omdat iets van je verwacht wordt of omdat het zonde is om iets niet te doen. Die raad kreeg ik van mijn vader. Hij gooide na 30 jaar het roer om en begon met een nieuwe studie. Nu zit hij in het bestuur van landgoedstichtingen. Plezier hebben in de dingen die ik doe, is voor mij belangrijker dan status of salaris.

Wie is je sportheld?
Een echte sportheld heb ik niet. Ik richt me vooral op mijn eigen prestaties en die van mijn team. Maar er zijn wel sporters voor wie ik veel respect heb, voor Ellen van Langen bijvoorbeeld. Als je Olympisch kampioen wordt in een grote mondiale sport als atletiek lever je echt een bijzondere prestatie. Op een bijeenkomst laatst sprak ik haar zelf even kort en dan blijkt het ook nog eens een erg sympathiek mens te zijn.roline repelaer van driel

Heb je een bijgeloof?
Ik geloof in hard trainen. Je moet zorgen dat je tijdens trainingen het niveau van een gouden medaille evenaart. Dan hoef je tijdens de wedstrijd alleen dat te doen, wat je ook tijdens trainingen doet. Het is vrij onwaarschijnlijk dat je tijdens een wedstrijd opeens veel meer kunt door een ritueel of wat dan ook.

Wie is straks in Londen je grootste supporter?
Ik heb een hele trits aan supporters bij me en die zijn allemaal belangrijk voor me. Uiteraard horen hier mijn ouders bij, mijn zussen, zwager en mijn nichtje. Verder zijn mijn ploeggenoten uit mijn eerstejaars Acht van Triton er waarschijnlijk bij. Elke maand eten we nog samen, al is het voor mij vaak lastig om daar bij te zijn.

In welke andere sport had je een topper willen zijn?
Ik heb vroeger altijd gehockeyd en getennist, maar daar haalde ik bij lange na niet het niveau dat ik in het roeien heb behaald. Voor tophockey was ik met mijn 1,89 meter eigenlijk ook te lang. Ik had het misschien wel gaaf gevonden om een atletiektopper te zijn. Dat is toch nog altijd de meest pure vorm van sport. Bovendien doet de hele wereld aan atletiek. Als je dan de beste bent, ben je echt heel goed.

Hoe ga je om met nervositeit?
Ik ben altijd erg gespannen voor belangrijke wedstrijden. Ik twijfel dan of ik wel goed genoeg ben en of ik het wel kan als het moet gebeuren. Mensen in mijn omgeving vinden me dan echt wat stiller en meer in mezelf gekeerd. Tot nu toe is het eigenlijk nooit fout gegaan, maar die spanning blijft.

Meest memorabele Olympisch sportmoment ooit?
Voor mij is dat het natuurlijk het winnen van Olympisch zilver in de vrouwen-acht in 2008. Dat was een geweldige ervaring.  Verder vind ik de gouden medaille van de volleyballers in 1996 erg indrukwekkend. Laatst zag ik een documentaire waaruit bleek dat de spelers niet bepaald een hecht team vormden. Des te opmerkelijker dat je dan zo’n prestatie neer kunt zetten. Op de beelden van toen is echt extreme blijdschap te zien.

Welke leuke dingen mogen pas na Londen weer?
Het nadeel van zo’n Olympische voorbereiding is dat je nooit zomaar een weekendje of zelfs een dagje weg kunt. Elke dag moet er minstens één keer getraind worden. Dan blijft er weinig tijd over om leuke dingen af te spreken met vrienden of familie. Ik zou straks graag een paar dagen naar Berlijn gaan, daar heb ik goede verhalen over gehoord. En dan ga ik liftend; ik houd wel van een avontuurtje.

Wat mis je van Utrecht nu je in Amsterdam woont?
Het knusse centrum en mijn Utrechtse vrienden. In Utrecht was ik altijd binnen tien minuten bij vriendinnen thuis en kwam ik geregeld bekenden tegen op straat. Dat is in Amsterdam anders.

Als de UU topsportende studenten wil steunen, moet ze onmiddellijk…
Zorgen dat  elke opleiding het combineren van topsport en studie mogelijk maakt. Daarvoor moet een studie in elk geval bereid zijn de regels rondom colleges en tentamens aan te passen voor topsporters. En verder moet die langstudeerboete voor topsporters van de baan.

Welke muziek staat er op je iPod?
Echt van alles; pop, jazz, klassiek. Nu luister ik  bijvoorbeeld veel naar Racoon, maar ik houd ook van Room Eleven, Acda en De Munnik, Stan Getz, Erik Satie … you name it.

Wat gebeurt er als je goud wint?
Eerst uitpuffen. Ik denk niet dat ik meteen iets kan zeggen of doen. Zodra we de boot uitgestapt zijn, vlieg ik mijn ploeggenoten om de hals.