‘Gebit Utrechtse student verdient geen schoonheidsprijs’

Studenten hebben een duwtje in de rug nodig om naar de tandarts te gaan. Dat zegt Studentist, een nieuwe tandartsenpraktijk in Utrecht die zich speciaal op studenten richt. “De tandhygiëne van studenten is belabberd.”

Klappertandend zit Steffanie in de wachtkamer. De student volgt een opleiding om docent Biologie te worden en gaat voor het eerst sinds 6 jaar weer naar de tandarts. Ze vermeed de controles omdat ze “doodsbang” is voor spuiten en prikken. Nu haar verstandskies flink is ontstoken, moet ze wel. Via Google zocht ze een praktijk in Utrecht en vond Studentist. Steffanie dacht dat een tandarts voor studenten vast voordelen zou bieden en maakte een afspraak.

Korting
Tandartspraktijk Studentist is in 2006 begonnen in Amsterdam. In 2009 volgde Groningen en in april opende de praktijk ook haar deuren in Utrecht. De praktijk behandelt alleen studenten - studiebewijs vereist - en wordt gerund door tandartsen Laura Jacobs (30) en Michiel Allessie (39). Jacobs: “De meeste studenten hebben geen tandarts in Utrecht. Als ze uit huis gaan, blijven ze bij hun oude tandarts. Ze zoeken er uit gemakzucht geen in hun nieuwe woonplaats. Als ze wel zoeken, blijken veel praktijken vol te zitten.”

Als gevolg stellen studenten vanwege de reistijd de controles uit, denken de tandartsen. Waarom zou je moeite doen als je toch geen pijn hebt, lijkt het idee. Krijgen ze toch last van hun gebit, dan nemen ze hun toevlucht vaak tot internet om een tandarts te zoeken. Dan is de kans groot dat ze daar Studentist tegenkomen, omdat de praktijk naamsbekendheid verwerft via sociale media. Om studenten over de streep te trekken, houdt Studentist speciale acties op Facebook waar patiënten soms korting mee kunnen krijgen. Zonder acties is de praktijk even duur als reguliere tandartsen.

De patiënten
Vandaag zit de wachtkamer van Studentist vol ‘uitstellers’ die via internet bij de praktijk zijn beland. “Ik sta nog ingeschreven bij mijn tandarts in Den Bosch, maar ben al een jaar niet geweest”, zegt Marleen, student Docent Muziek. De tweede patiënt is Paulien, zesdejaars Geneeskunde. Ze is 3 jaar niet geweest.“Ik vond ‘gewoon’ dat ik weer eens moest.” Ook Nadia, student Biologie, heeft tijdens haar studie geen tandarts gezien. Ze studeert al 5 jaar en stond tot voor kort nergens ingeschreven. “Ik had geen klachten, dus ging ik niet.” Nu Nadia bureaumanager bij Studentist is, kan ze niet meer onder een controle uit. En dan zit er nog de klappertandende Steffanie. Al gauw klinken de namen van de patiënten door de wachtkamer en haalt Jacobs ze één voor één op.

Het vonnis
Het vonnis van de tandarts valt tegen. Dat blijkt uit de verhalen van de studenten als ze terugkeren uit de behandelkamer. Nadia heeft ‘te veel gaatjes’ en Steffanie’s verstandskies moet eruit. Dat valt relatief gezien nog mee in vergelijking met pechvogel Paulien. Na een half uur in de stoel moet ze talloze vervolgafspraken maken bij de receptie.

“Drie gaatjes rechtsboven. Een afgebroken en lekkende vulling rechtsonder, daar moet ik een kroon voor hebben. En drie verstandskiezen moeten eruit.” De receptioniste: “Wat moet er eerst gebeuren?” Paulien denkt na. “De drie gaatjes?” En tegen DUB: “Wat een ellende.” Als ze dit had geweten was ze absoluut een jaar eerder gegaan, zegt ze. Ze wist wel dat haar verstandskiezen er ooit uit moesten, maar had geen haast en was bang voor de pijn. Uitstel van executie, noemt Paulien haar gedrag. “En nu is het te laat.” Ze zag drie jaar lang geen tandarts, en nu is ze vijf weken lang kind aan huis. “Ik lig de halve zomer in de stoel, in plaats van op het gras.”

Luie poetsers
Studentist maakt het studenten heel gemakkelijk om langs te komen. De praktijk biedt allerlei digitale services om afspraken te maken en om afspraken te verzetten. Jezelf inplannen kan 24/7 via een App of de website, en een sms herinnert je ’s ochtends aan je afspraak. Bovendien is er geen wachtlijst. Paulien: “Gemakkelijk, daar houd ik van.” Na afloop ontvang je een e-mail met een overzicht van de tarieven. Het gemak hebben studenten nodig om naar de tandarts te gaan, denkt Paulien. “We zijn lui. Als we iets zelf moeten uitzoeken, haken we af.”

Sinds april hebben 250 studenten de praktijk bezocht. Volgens Jacobs hebben de meeste van zijn Utrechtse patiënten twee of drie gaatjes. “De gebitten verdienen geen schoonheidsprijs.” Een boosdoener is de studentikoze leefstijl. “Poetsen na het uitgaan, schiet er vaak bij in.” Vergeet je het één keer, dan kan het geen kwaad. Maar als je 2 keer per week een poetsbeurt overslaat, krijg je problemen, zegt Jacobs. Ook de tandhygiëne van studenten is belabberd. “De gemiddelde student heeft nog nooit van een tandenstoker gehoord.” Op zich hoeft dat helemaal geen probleem te zijn, als je regelmatig voor controle naar de tandarts gaat. “Dan beperken we de schade.”

Volgens de Landelijke Vereniging van Tandartsen en de Nederlandse Maatschappij tot Bevordering der Tandheelkunde zijn studenten een kwetsbare groep. Al jarenlang zien tandartsen de gezondheid van het gebit onder tieners achteruitgaan en veel van die tieners zijn nu student. Daarbij, zeggen de tandartsen, moeten Nederlanders vanaf 18 jaar de kosten voor de tandarts zelf betalen of zich bijverzekeren voor de tandarts.

Tips voor een schoon gebit

Wat kan een student doen om een schoon gebit te houden? DUB vroeg het studenten.

1. “Ga elk half jaar naar de tandarts. Gemakzucht dient de mens, maar voor je tanden gaat die uitspraak niet op.”

2.  “Gebruik een elektrische tandenborstel na het uitgaan, dat kost minder energie. Kies wel een stille, want van een drilboor worden je huisgenoten wakker.”

3. “Spoel je mond na een biertje, dat verdrijft koolzuur.”

4.  “Onderhandel met je ouders of ze geld over hebben om jouw tanden schoon te houden.”

5. “Drink minder koffie in de UBU. Goed voor je beurs en voor een witter gebit.”