Beleef festival deBeschaving ouderwets offline

Kun jij tijdens festival deBeschaving je smartphone negeren?

Kunnen festivalbezoekers óók genieten van het programma als hun smartphone uit staat of krijgen ze dan afkickverschijnselen? Dat gaan wetenschappers van de Universiteit Utrecht onderzoeken tijdens festival deBeschaving.

De duizenden bezoekers van festival deBeschaving op 2 juli kunnen meedoen aan een onderzoek naar smartphoneverslaving. Wie wil meewerken zet zijn gsm uit of op vliegtuigstand en laat deze vervolgens inpakken en verzegelen door de wetenschappers. Je kunt natuurlijk ook je smartphone thuislaten en zo meedoen aan het experiment.

Het onderzoek is helemaal van deze tijd. Denk maar aan discussies rondom de twee minuten smartphonestilte op 4 mei en de White Spots app van de VPRO. “We kunnen tegenwoordig niet meer zonder onze mobiele telefoon, ook niet op festivals”, vertelt Bow Evers, artistiek leider van het festival. “Mensen bekijken een festival met en door hun telefoon en zijn bang om ook maar iets te missen van wat er bijvoorbeeld op social media gebeurt. DeBeschaving geeft bezoekers de kans om voor één keer een festival helemaal offline te ervaren en te ontdekken wat de gemakken én ongemakken daarvan zijn.”

Bezoekers die aan het experiment willen meewerken, worden door de UU-wetenschappers in de gaten gehouden. Evers: “Er worden voor- en nametingen gedaan aan de hand van vragen door universitair docent Regina van den Eijnden van de faculteit Sociale Wetenschappen. Zij gaat samen met studenten meten hoelang mensen zich kunnen onthouden van hun telefoon en welke ontwenningsverschijnselen optreden.”

Natuurlijk blijft het mogelijk om je smartphone tussentijds te gebruiken. Evers: “En dat vinden we helemaal prima. Ook dat hoort bij het onderzoek. Bezoekers moeten het wel eerlijk bij de nameting opbiechten. Er zullen overigens ook mensen tussen zitten die helemaal niet komen opdagen bij de nameting. Grote kans dat deze groep niet zonder mobiel kon.”

Bezoekers die hun mobiel kunnen negeren, krijgen toegang tot het offline area op het festivalterrein. “In deze area kun je onder andere live tinderen en Candy Cursh spelen. Hoe dat precies gaat? Daarover ga ik niet te veel zeggen – dat moeten bezoekers echt zelf gaan ervaren.”

Op het festival worden ook nog andere experimenten gedaan. Zo kun je bij Circus Engelbregt je eigen ‘verdovende’ drug maken (en proberen) van planten die bloeien op het festivalterrein en mag je heerlijk ontspannen – zeker als je normaal focusproblemen hebt! – met de Daydream game van het UMC Utrecht. Ook kun je door middel van een virtual reality bril ervaren hoe het is om een vluchteling te zijn.

Bovendien worden er op het festival lezingen gegeven over onze doorgedraaide selfiecultuur, de verschillende manieren om genetische fouten in stamcellen te repareren (en de vraag of we dat moeten willen), de ontwikkeling van psychische klachten door stress – en nog veel meer.

DeBeschaving is een festival waar muziek en wetenschap samen komen. Op zaterdag 2 juli zijn in de Botanische Tuinen van de Uithof optredens van artiesten als Jett Rebel, Dotan en My Baby. Daarnaast zorgen de UU en het UMC Utrecht voor experimenten en live wetenschappelijk onderzoek. Onder andere zal een grootschalig onderzoek gedaan worden naar smartphoneverslaving.