Biologiestudenten verklaren de liefde aan hun docent

Docenten kunnen populair zijn, geliefd zijn zelfs. Sommigen hebben meer: de x-factor die ze een cultstatus geeft. Zoals Fons Cremers, docent moleculaire biologie, aan wie drie studenten een liefdeslied hebben gewijd.

Er is al een Fons-fanhyve (125 fans) en een Fons Cremers woordenboek om de man met het Limburgse accent goed te kunnen begrijpen; nu hebben drie biologiestudenten ook een heus liefdeslied aan deze voormalige Docent van het Jaar gewijd. Inclusief videoclip.

Zanger Michiel Standaert (25), gitarist en achtergrondzanger Vidar Bakker (23) en cameraman, monteur en figurant Ilja Kocken (22) roemen zijn enthousiasme tijdens colleges, zijn interesse in studenten en zijn vrolijke aard.

Hoe kwamen jullie op het idee?
Vidar: “Het begon op het gala van onze studievereniging UBV.”
Michiel: “We waren in een jolige bui en besloten een liedje te schrijven voor het open podium van UBV.”
Vidar: “Toen hadden we nog niet bedacht dat het over Fons zou gaan, en ook niet dat we een video zouden maken.”
Michiel: “Maar als je een liedje voor biologiestudenten gaat maken, dan kom je al snel op Fons uit. Dat is de docent die je in je eerste jaar meteen tegenkomt.”
Vidar: ‘’En een van de leukste docenten.”

Wat is er zo bijzonder aan Fons?
I: “Hij geeft supergoed college, hij kan de stof heel goed uitleggen en vragen beantwoorden. Hij vraagt veel van studenten.”
V: ‘”Hij weet de studenten te enthousiasmeren. Hij geeft moleculaire biologie, een niche binnen de biologie. Er is maar een klein deel van de studenten die dat echt interessant vindt maar door Fons’  manier van lesgeven vinden eerstejaars dit vak toch bijna altijd leuk.“
M: “Hij heeft ook een grappige, aparte kant. Het is echt een karakter.”
V: “Ook in de privésfeer, bijvoorbeeld bij activiteiten van UBV, is hij erg gezellig.”
I: “Dan staat hij voetbalplaatjes te ruilen met de eerstejaars.”

Hoe kwamen jullie van een nummer voor het open podium tot een videoclip?
V: “We hadden nog twee andere liedjes gemaakt voor het open podium: een gospellied over evolutie en een rocknummer over biodiversiteit.”
M: “Die twee nummers hebben we eerst gespeeld. We vonden het spannend om het lied over Fons te zingen, omdat het wat ver gaat.”
V: “Het lied sloeg in als een bom! We werden direct gevraagd om het weer te zingen op de eindactiviteit van UBV.”
M: “Toen is het idee voor de videoclip ontstaan, zodat dat iedereen het nummer zou kunnen meezingen tijdens de eindejaarsactiviteit.”

Een hele onderneming…
M: ”Alles ging verrassend snel. De tekst hebben we in vijf minuten geschreven en de video hebben we in een avond opgenomen.”
V: “We hadden een soort script, maar toen we in De Uithof stonden, hebben we ook spontaan allerlei absurde plekken bedacht, zoals tussen de schapen. En Ilja heeft het daarna in twee dagen gemonteerd terwijl hij eigenlijk voor z’n tentamens moest leren.”
I: “Ik vond het zo leuk om met het filmpje bezig te zijn. Mijn tentamens heb ik ook gehaald.”
V: “We hebben het alleen nooit gezongen op de eindejaarsactiviteit, omdat ik die avond ziek was… Een mooie mop.”

Meneer Cremers, wat vindt u van de video?
“Ik zat in dubio. Wat doe ik ermee? Ik vind dat ze er veel werk van hebben gemaakt, maar ik wil wel serieus overkomen. Na het filmpje vroeg ik me af of dat zo zou zijn. De studenten kennen me dus ik geloof wel dat ze me serieus nemen. Ik vroeg me vooral af wat mijn collega’s zouden vinden. Mijn kinderen moesten overigens erg lachen om het filmpje.”

Waarom bent u zo populair denkt u?
“Ik heb een goed contact met de studenten, ze kunnen altijd met vragen bij me terecht. Ik probeer ook naar activiteiten van studenten te gaan, zoals een barbecue. Dat doen we als docenten te weinig. Ik vind dat we dat vaker zouden moeten doen.”

College van Fons Cremers

Hoe is het om college te krijgen van deze Fons Cremers? DUB schuift aan bij het tweedejaarscollege Moleculaire Biologie. Twee uur lang les over eiwittransporten in een zeer deprimerende, raamloze collegezaal in het Wentgebouw. Toch wordt het college gezellig: er wordt gelachen en geleerd.

Energiek mannetje
Fons Cremers is energiek en dat uit zich in alles. Druk gesticulerend loopt hij door de collegezaal. Zijn luide stem, zijn Limburgs accent en zijn grappige Engelse uitspraak zijn heerlijk om naar te luisteren. Bijzonder is de manier waarop Cremers echt contact maakt met de studenten. Als iemand een vraag stelt, ook al is het op de achterste rij, loopt hij erheen. Praktisch, omdat hij anders de vraag niet kan verstaan. Maar het heeft ook wel wat; het maakt het contact directer.

Lotto Weekend Miljonairs
Elke vraag wordt serieus behandeld, je ziet aan alles dat hij wil dat de studenten hem echt begrijpen. De interactie wordt nooit saai. De ene keer lijkt het net Lotto Weekend Miljonairs: Cremers: “Zijn vraag is: is er meer im- dan export? En mijn antwoord is (je hóórt hier een spannend muziekje): Nee.” Gegniffel in de zaal. De andere keer is hij een echte wetenschapper, zo iemand die aan alles blijft twijfelen: “Goh wat een goede vraag, dat weet ik eerlijk gezegd ook niet.”

Door de manier waarop Cremers omgaat met de studenten ontstaat er een gemoedelijke sfeer. Cremers begrijpt dat niet alle studenten alles onthouden: “Jullie weten natuurlijk allemaal waar die N voor staat.” Gelach in de zaal. “De N staat voor aspargine.” “Waarom eigenlijk?”, vraagt een student zich terecht af. Samen verzinnen ze al filosoferend een hypothese. Ook voor studenten die niet zijn gegrepen door het Fonsvirus, maar enkel aan hun cijfer denken, is Cremers de man. Achteloos weeft hij informatie over wat ze wel en niet hoeven te leren voor het tentamen door het college heen.

Enthousiast geworden? Hier is het college van Cremers terug te luisteren.