Boekverkopers voor het goede doel nu in oud-faculteitsbureau

Even leek het erop dat Books4Life in Utrecht de handdoek in de ring moest gooien. Maar op de nieuwe locatie vergaat het de winkel die tweedehandsboeken verkoopt voor het goede doel, beter dan ooit. Uiteindelijk toch met dank aan de universiteit.

Books4Life huist sinds half december in het voormalige onderkomen van het secretariaat van het faculteitsbureau van Geesteswetenschappen. De twee ruimten aan de straatzijde van het herenhuis aan de Kromme Nieuwegracht 46 staan mudjevol tweedehands fictie en non-fictie.

Enkele duizenden boeken: van Ernest Hemingway tot de biografie van Dennis Bergkamp en van Geert Mak tot de Harry Potters. In de entree vind je de aanbiedingenkast: 3 boeken voor 1 euro. Een eerstejaars student kan er voor enkele tientjes een wand vol boeken voor zijn nieuwe kamer aanschaffen. Nieuw in de verkoop zijn de tweedehands cd´s, dvd’s en lp´s.

Enkele maanden geleden moest nog gevreesd worden voor het voortbestaan van de winkel. Books4Life was – na een langdurig slapend bestaan  – sinds september 2013 gevestigd in een vleugel aan de UB in de binnenstad. Daar moest de winkel al na een jaar plaatsmaken voor onderzoekers van het strategisch thema Instituties. Dat leidde tot veel onbegrip.

Uiteindelijk werd met behulp van de universitaire huisvesters een tijdelijk onderdak gevonden aan de Kromme Nieuwegracht. Het faculteitsbureau van Geesteswetenschappen dat daar lange tijd was gevestigd, zit inmiddels aan de Trans.

De coördinator van de Utrechtse Books4Life-vestiging Maarten Schild is zeer tevreden met de nieuwe locatie. “In de UB zaten we toch een beetje verstopt in een vleugel van het gebouw. Hier boren we een heel nieuw publiek aan naast de studenten en medewerkers van de universiteit. Buurtbewoners en dwalende toeristen zijn nieuwsgierig als ze hier een boekenwinkel zien zitten.”

De boeken en muziekdragers van Books4Life zijn door particulieren gratis aangeboden en worden voor maximaal 5 euro verkocht door vrijwilligers in de winkel. De opbrengst, gemiddeld meer dan 1000 euro per maand, gaat naar goede doelen.

Amnesty International en Oxfam mogen elk jaar een bijdrage tegemoet zien. Daarnaast zijn er wisselende bestemmingen. Dit jaar zijn dat het fonds voor vluchtelingstudenten UAF en de Voorleesexpres, het taalproject voor kinderen in achterstandswijken waar veel Utrechtse studenten als vrijwilliger bij zijn betrokken. Ook gaat er geld naar de zusters Augustinessen aan de Oudegracht.

Het is nog onbekend hoelang Books4Life in het universitaire pand kan blijven zitten. De universiteit heeft nog niet besloten wat er met het gebouw gaat gebeuren.

Books4Life is geopend op alle werkdagen van 11  tot 17 uur. Locatie: Kromme Nieuwegracht 46

Books4Life geeft studenten en medewerkers van de UU die deze maand één of meer boeken aanschaffen een cadeautje. Een boekenmaandgeschenk, zullen we maar zeggen. Wie in de winkel melding maakt van dit artikel, mag een gratis boek uitkiezen uit de aanbiedingenkast.