Bowlen onder studenten is hot: Bier, Tieten en Ballen vs Kromowibowlo

De studentencompetitie bowling vindt plaats in Bison Bowling in de Utrechtse binnenstad. Bedrijfsleidster Anke blies de competitie een paar jaar geleden nieuw leven in. “Inmiddels zijn er veertig teams, verdeeld over vier poules, die strijden om een wisselbeker. Voor komend seizoen staan er al drie nieuwe teams op de wachtlijst.” Studentenbowling is dus hot, maar waarom eigenlijk?

“Bowlen klinkt misschien suf, maar het is écht heel leuk! Je komt hier terecht in een gezelligheidsbubbel”, aldus de bedrijfsleidster. Ook de studenten beamen dit. Franziska: “De muziek, de lampen, de sfeer. Alles eromheen maak het superleuk. De competitie is één keer per maand en dat is goed vol te houden.” Om deel te nemen, hoef je overigens geen student te zijn, vertelt Anke. “Laatst hebben we nog beschuit met muisjes getrakteerd omdat er iemand vader werd. Maar je moet wel bereid zijn om 22 uur tot middernacht te bowlen. En je moet van een biertje houden.”

Alle teams in de studentencompetitie doen hun uiterste best goed voor de dag te komen. Zo hebben ze klinkende teamnamen als J.K. Bowling, de Kegel Ketsers of Bowlonisten van Catan.

Daarnaast dragen de meesten een spectaculair teamoutfit. Zo komt Ranomi Kromowibowlo op met zwarte badmutsen en dragen de mannen van Spek & Bowlen een t-shirt met speklap. Een ander team bestelde in Amerika de paarse pakken uit film The Big Lebowski. Ook hebben alle teams een eigen introductiejingle die aan het begin van de avond door de speakers schalt.

De studententeams zijn bij Bison Bowling opgedeeld in vier poules, op basis van niveau. Vergelijk het met de voetbalwereld: poule A is de Champion’s League, poule D de Mickey Mouse-competitie. Anke: “In poule D gaat het er wat minder serieus aan toe. Daar bestaan teams soms uit wel twintig personen. Poule A daarentegen is superfanatiek.” De hoogste score die dit seizoen werd gebowld, kwam uit poule B: 266 punten en dat is goed voor zo’n negen strikes. Ter vergelijking: een ‘perfect game’ -  12 strikes in tien rondes - levert 300 punten op.

De Jupiler League
Vanavond mag poule B, de Jupiler League, aan de slag. Twee teams bowlen elke speelavond rechtstreeks tegen elkaar. Op banen 9 en 10 mogen de teams BTB en Ranomi Kromowibowlo het onderling uitvechten. Er zijn vier punten te verdelen in drie potjes. De winnaar van elke ronde krijgt een punt. Het vierde punt gaat naar het team met het beste gemiddelde. Zo kan een team dat twee keer nipt wint toch het vierde punt verliezen als er één keer flink verloren wordt. Alle teams spelen daarnaast met een handicap, net als bij golf. Teams die wat minder goed zijn, krijgen een hogere handicap toebedeeld waardoor ze bonuspunten krijgen. Dit houdt de wedstrijd spannend.

Team BTB (‘Bier, Tieten en Ballen’) is één van de weinige teams dat geheel uit vrouwen bestaat. “We kennen elkaar van de studentenvoetbalvereniging, hier in Utrecht. Na een teamuitje bowlen hebben we besloten mee te doen aan deze competitie. We kunnen er geen zak van en hebben de grootste handicap, maar dat maakt niet uit. We doen volgend jaar gewoon weer mee.”

Team Ranomi Kromowibowlo bestaat uit één masterstudent Wiskunde en drie oud-studenten. Dit team pakt de sport serieus aan. Zo bowlt teamlid Joran met een eigen bowlingbal. Met behulp van filmpjes op YouTube wist hij zijn techniek te verbeteren door met effect te gooien. Het gaat hem goed af, want zijn gemiddelde is omhoog gegaan. Na een goede worp zijn de high fives niet van de lucht. Als het team vervolgens vier strikes op rij gooit, krijgt het een rondje mierzoete shotjes.

Het blijkt overigens dat je als bowler ook ontevreden kunt zijn over een strike. “Je wil de bal eigenlijk in de pocket hebben, de ruimte tussen de pin vooraan en de pin die er rechts naast staat. Dan vallen ze mooi uit elkaar”, vertelt teamlid Menno. “Nu gooide ik een strike waarbij één pin zo hard tegen de muur klapte dat hij daarna nog andere pins meenam. Dat is toch minder mooi.”

Bowl my whistle
Hoe dan ook, het aantal strikes telt. Want prijzen zijn er ook te winnen binnen de studentencompetitie. Aan het eind van het seizoen strijden de twee beste teams van elke poule, samen met de twee beste nummers drie van de gehele competitie, tegen elkaar op de slotavond. En dat zonder handicap. Het team dat dan wint, krijgt de wisseltrofee waar vervolgens hun teamnaam in gegraveerd wordt. Deze grande finale kan nog weleens een verrassende winnaar opleveren, volgens Anke. “De slotavond duurt van half zeven tot half twaalf. Er wordt knetterveel bier gedronken, en dan gooit niet iedereen meer even goed.”

Door de competitiewedstrijden heen verschijnt er soms een gouden pin op de baan. Staat deze vooraan en gooi je een strike? Dan levert een draai aan het ‘rad van fortuin’ je gratis eten of een pitcher bier op. Als je iets minder geluk hebt, moet je het doen met een sleutelhanger.

Daarnaast spelen tijdens de slotavond ook de acht beste vrouwen tegen de acht beste mannen, met een persoonlijke bowlingbal als inzet. Maar er kan nog veel meer gewonnen worden. De beste teamoutfit wordt beloond, net als de beste jingle. Het team van Franziska koos dit seizoen voor een klassieker: Radar Love van de Golden Earring. “Vorig jaar gebruikten we Flo Rida's Blow my whistle als jingle, waarbij we dan over het woord ‘blow’ heel hard ‘bowl’ riepen. Lachend: “Ja, dat was echt heel slecht.”

Tags: bowlen | sport