Dag 3: Een week zonder pottenkijkers, anoniem in de UB

Door de digitalisering van de laatste jaren is iedereen op vrijwel elk moment van de dag te traceren. Op dag 3 van Sterre en Roos Spoorloos proberen ze anoniem te studeren. Is dat wenselijk eigenlijk?

Gisteren bleek dat je niet anoniem je lunch kunt betalen in de kantine van de universiteit. Vandaag gaan we eens kijken hoe anoniem je als student bent en of jouw gegevens in veilige handen zijn bij de universiteit.

Ik wil meteen naar het filmpje!

Wat we gaan doen is een dagje studeren in de UB. We gaan onder studietijd, 's avonds en in het weekend moet je je identiteitskaart laten zien. Niet echt anoniem, maar je gegevens worden gelukkig nergens opgeschreven.

Inloggen is het keyword vandaag. Voor Eduroam, om de collectie te doorzoeken, om de studentenhandleiding te bekijken, om je rooster te weten: overal moeten we voor inloggen. Om een boek te lenen moet je natuurlijk lid zijn en om een tentamen te maken moet je je studentengegevens invullen. Je kunt dus alleen anoniem een boek ter plekke lezen. Maar is dit erg? Wij denken van niet, en de studenten aan wie wij dit op straat voorleggen ook niet. Hoe moet je anders bewijzen dat je gestudeerd hebt en dat jij het bent die dat tentamen heeft gemaakt?

Zelfs Xander Bouwman van Bits of Freedom en student aan de UU, die het liefst alles zo anoniem mogelijk doet, vindt het niet erg. “Wat ik wel erg vind, is dat de e-mails van de universiteit via Gmail worden verstuurd en opgeslagen. Dat betekent dat onze mail valt onder Amerikaanse wetgeving en daarin is onze privacy minder goed geborgd. Door wat meer tijd en geld te investeren in een goede server, zou dit te ondervangen zijn.”

Het is misschien niet erg dat je niet anoniem kunt studeren, maar de universiteit is wel eens wat slordig geweest met persoonsgegevens en onlangs zijn vele UU-mailadressen gehackt en vorig jaar nog werd de website van de opleiding Informatica gehackt.

Tips om met meer privacy te studeren:

• Moet je op internet? Probeer niet in de bieb, maar thuis te studeren. Zo hoef je niet in te loggen op Eduroam.
  • Vraag aan studenten of ze je op je eigen e-mailadres willen mailen.
  • Gebruik geen Facebook of Whatsapp met je projectgroepje, maar Telegram. Dit is een soort Whatsapp, maar de privacy-voorwaarden zijn beter.
  • Print je studentenhandleiding en studiemateriaal uit. Zo hoef je niet elke keer in te loggen als je dit wil bekijken.