Dare to be Grey wint Facebook Challenge in Washington

Het team van Utrechtse studenten dat in februari de Dare to be grey-mediacampagne startte, haalde deze week de eerste plaats bij de Facebook Global Digital Challenge  in Washington. Deelnemer Teun Voets schreef voor DUB een verslag van de wedstrijd.

Facebook en het Amerikaanse Department of State hebben de internationale Peer-to-Peer: Challenging Extremism competitie (P2P) opgezet. Dit is een mondiaal project, waarbij studententeams van over de hele wereld worden uitgedaagd een social mediacampagne ter bestrijding van gewelddadig extremisme op te stellen.

Historicus Jacco Pekelder en studentassistent Jorrit Steehouder namen het initiatief om deel te nemen aan de voorjaarscyclus van deze wedstrijd die twee keer per jaar plaatsvindt. Er werden 21 studenten geselecteerd. Het idee was een campagne te ontwikkelen om die te presenteren aan de initiatiefnemers van P2P: Facebook en het Amerikaanse Department of State. Er deden 55 universiteitsteams mee en uiteindelijke werden zeven teams uitgenodigd voor de finale in Washington. Ons team hoorde daarbij.

Onze inzending is Dare to be Grey. Dare to be Grey is een mediacampagne en maatschappijbreed platform dat personen in het maatschappelijk midden probeert te prikkelen om zich uit te spreken in gepolariseerde publieke debatten. Voorbeelden van dit soort debatten zijn legio; denk aan etnisch profileren, de ophef rond Sylvana Simons of de Zwarte Pietendiscussie. In dergelijke debatten zijn vooral de extremen hoorbaar: zwart en wit drijven het grijze midden met zijn brede diversiteit aan meningen, nuances en identiteiten steeds verder in het nauw.

Dare to be Grey roept het publiek de toon van het maatschappelijk debat te matigen en hiermee de angel uit de discussie te halen. Via het verspreiden van ‘grijze’ verhalen op onze social mediakanalen, het ontwikkelen van een scholenproject en het organiseren van debatavonden en symposia proberen wij te voorkomen dat mensen vervallen in zwart-witdenken.

In de Verenigde Staten sloeg ons idee en de uitvoering daarvan aan: op uitnodiging van Facebook vertrok vrijdag 24 juni de eerste groep van Dare to be Grey naar Washington, op de voet gevolgd door de rest van de groep die op zaterdag in The States arriveerde.

Behalve de vijf personen die zijn aangewezen om te presenteren, zijn er door de Universiteit Utrecht namelijk nog acht mensen geselecteerd die mochten meereizen om de Utrechtse delegatie te versterken. Aangekomen in de Amerikaanse hoofdstad was het even wennen aan de hitte, maar al snel stond onze groep voor het Washington Monument om de stad eerst wat te verkennen. Voor sightseeing hadden we echter niet al te veel tijd, omdat de presentatie over Dare to be Grey piekfijn in orde moest zijn.

Op maandag 27 juni hebben de eerste drie teams, uit de Verenigde Staten, België en Azerbeidzjan hun campagnes gepresenteerd voor het US State Department. Volgens goed Amerikaans patriottistisch gebruik won het team van het Rochester Institute of Technology uit New York deze dag.

Op dinsdag 28 juni was het de beurt aan onze delegatie. Wij deelden het podium met een tweede team uit België, een team uit Spanje en een uit Afghanistan.  Dit laatste team was echter niet in de gelegenheid af te reizen naar Washington en hun presentatie werd daarom op videotape aan het publiek getoond. We waren erg onder de indruk van de andere teams; het niveau was hoog en de diversiteit van de campagnes was groot. Onze eigen presentatie mocht er echter ook wezen. Het team had zich uitstekend voorbereid, en dat was te zien aan de enthousiaste reactie van het publiek en de jury.

Na bijna twee uur aan presentaties ging de jury in beraad over de uitslag van de Facebook Global Digital Challenge. Een zenuwslopend half uur volgde, waarin ons team met alle mogelijkheden rekening hield, maar natuurlijk vooral hoopte op de winst.

Toen de jury aankondigde dat ze tot een gedeelde eerste plaats waren gekomen, steeg de spanning aanzienlijk. Achtereenvolgens kwamen het Spaanse en Belgische team als respectievelijk derde en tweede uit de bus. Op dat moment was de ontlading enorm.

Na vijf maanden onze ziel en zaligheid in Dare to be Grey te hebben gestopt, was de (gedeelde) winst in Washington de absolute kroon op ons werk. We stonden dan ook helemaal klaar voor de doorgaans onvermijdelijke champagne, die ditmaal helaas achterwege bleef. Het dagprogramma was namelijk nog niet afgelopen, en kort na onze overwinning werden we ontvangen door senator Brian Schatz van Hawaii op Capitol Hill. Ook hier was helaas geen champagne en ook geen gezelligheid, maar wel popcorn die over de datum was.

Onze vreugde kan echter absoluut niet gedrukt worden, deze avond staat dan ook in het teken van het vieren van onze overwinning. Het programma is echter nog niet ten einde: we gaan morgen naar de Nederlandse ambassade in Washington om onze campagne te presenteren, en vervolgens reist de groep naar New York voor verschillende meetings. De kansen die ons hier in de VS geboden worden, zijn van onschatbare waarde voor de toekomst van onze campagne, en daar zijn we ontzettend dankbaar voor.

Tot slot willen we graag van deze gelegenheid gebruik maken om onze begeleiders te bedanken. De unieke kansen en fijne werkomgeving die Jacco Pekelder en Jorrit Steehouder ons aanboden, hebben geleid tot veel meer dan we met onze start in februari durfden te hopen. Waar we dit project aanvankelijk beschouwden als een tijdelijke stage, hebben zij ons geïnspireerd tot het ontwikkelen van een duurzame campagne waarmee we nog lang niet stoppen.