Een week zonder pottenkijkers – Dag 1

Kun je nog leven zonder sporen achter te laten? Studenten Roos en Sterre hebben het vorige week geprobeerd. En ze vonden het best moeilijk zonder facebook, telefoon, ov-kaart en pinpas. Deze week staat er elke dag een video plus nieuwsbericht op DUB over de 'spoorloosheid' van Roos en Sterre.

Roos en Sterre hebben in de eerste week van december een poging gedaan om zo min mogelijk sporen achter te laten die door derden kunnen worden opgepikt. Zo maar, om te ervaren hoe makkelijk of moeilijk dat is. Want kun je nog wel student zijn zonder te internetten of te pinnen? En kun je nog ongezien door de stad lopen bijvoorbeeld?

Ze hebben ook een deskundige in de arm genomen. Xander Bouwman van Bits of Freedom en student aan de UU legt niet alleen uit waarom het heel moeilijk is om geen sporen achter te laten, maar vertelt ook wat er met alle data die we bijvoorbeeld op internet achterlaten gebeurt en wat er eventueel zou kunnen gebeuren met alle sporen die we maken. Ook geeft hij tips hoe je bijvoorbeeld kan internetten zonder al te veel van jezelf achter te laten op het world wide web. Vandaag deel 1 van een serie van 5 dagen: Sterre en Roos spoorloos. Ook (weer) te volgen via facebook.

Best moeilijk, zo'n eerste dag waarin we meer privacy willen
Ik wil meteen naar het filmpje!

Ken je dat gevoel, dat iedereen alles van je weet? Bij een verjaardag van een vriendin weten alle gasten dat jij afgelopen weekend ziek op de bank hebt gelegen. Dan had je ook maar geen oproepje op Facebook moeten zetten dat je leuke films zocht omdat je je niet lekker voelde.

Een week daarna als je op bezoek bent bij je schoonmoeder weet zij precies wat jij op dat feest van die vriendin hebt uitgespookt. Hoe? Die vage kennis heeft je vrolijk zitten taggen in foto’s waar jij met je dronken hoofd op staat. Lekker!

De hoogste tijd dus om Facebook op slot te gooien. Nee, we doen het niet helemaal weg, maar deze week mogen we er niet op kijken. Nog een laatste berichtje en hup, uitloggen maar. Dag Facebook, tot volgende week!

Nu moeten we ons losweken van onze telefoons. Als je een telefoon bij je draagt, ben je te traceren. Via de zendmasten en de wifi ben je overal te volgen. Natuurlijk kunnen je vrienden je zo niet vinden, maar de politie bijvoorbeeld wel. Weg met die telefoons dus! De batterij moet er ook uit, zo weet je zeker dat hij echt uit staat. Bij sommige telefoons kan dit niet, die kun je dan in een aluminium kast of de koelkast leggen.

Familie en vrienden vinden het niet prettig dat we nu een week onbereikbaar zijn. De vriend van Roos wil deze week wel langskomen, maar dat moet nu dus al worden afgesproken. De ouders van Sterre willen  eigenlijk dat ze bereikbaar blijft voor het geval er iets aan de hand is. En Sterre en Roos moeten alvast hun afspraken vastzetten voor deze week om samen te filmen. We kunnen niet zomaar tien minuutjes later komen, want dan denkt de ander dat er iets aan de hand is. Afspraak is afspraak.

Om zeker te weten wat we wel en niet kunnen doen in onze week van de privacy, spreken we af met UU-student Xander Bouwman van Bits of Freedom. Dit is een stichting die zich inzet voor meer privacy. Hij geeft in elke video deze week zijn commentaar op het thema van de dag en geeft tips hoe je je privacy zo veel mogelijk kan beschermen. Deze tips staan onder het filmpje.

Filmpje!

Hulp van Bits of Freedom
Xander Bouwman van Bits of Freedom legt uit waarom het soms handig is dat je je privacy wat meer in acht neemt: “Overheden en bedrijven hebben allerlei gegevens van personen. Dit is aan de ene kant handig, omdat de overheid bijvoorbeeld een gepersonaliseerde brief kan sturen. Maar bedrijven kunnen die  gegevens gebruiken om jou gedrag te sturen. Kijk bijvoorbeeld naar vliegtickets. Als je vaker naar een vliegticket zoekt, wordt dat ticket ineens duurder.”

“Er zijn veel gegevens van ons bekend. Dat kan voor goede en slechte dingen gebruikt worden. Ik denk dat mensen niet goed weten wat er met de gegevens kan gebeuren. Een doemscenario is wanneer een verzekeraar bijvoorbeeld Facebookgegevens over je gezondheid gaat gebruiken om de premie van de zorgverzekering te verhogen. Dat kan nu nog niet, maar het zou kunnen dat de gegevens die wij nu op Facebook zetten, over een paar jaar voor andere dingen gebruikt zullen worden. Ze zijn namelijk ontzettend veel waard.”

In de video komt Xander uitgebreider aan het woord.

Tips
Bits of Freedom heeft een hele handige toolbox waarmee je veiliger kunt surfen. Enkele tips:

• Gebruik een HTTPS verbinding. Dit is een veilige verbinding, ook wel te herkennen aan het slotje in de adresbalk. Met de HTTPS Everywhere is elke webpagina die je bezoekt een HTTPS verbinding.
  • Gebruik je Chrome, Gmail en de zoekmachine Google zelf, dan weet Google veel van je. Om dit te veranderen kun je bijvoorbeeld beginnen met Firefox te gebruiken in plaats van Chrome.
  • Duckduckgo is een goed alternatief voor de zoekmachine Google. Het slaat namelijk veel minder gegevens op dan Google.
  • De Amerikaanse overheid heeft recht op inzage op de gegevens van Gmail. Je kalender, drive, docs, contacten en e-mails kunnen dus zo doorzocht worden. Door je e-mail op een eigen server op te slaan, kun je dit voorkomen.
  • Social media als Instagram, Facebook, Twitter en LinkedIn kunnen je online gedrag traceren door de deelknoppen die op verschillende websites zitten. Door met deze tool die knoppen uit te schakelen kunnen deze bedrijven je daar niet meer volgen.