Erik Hartsuiker (1964 en 1968)

Erik Hartsuiker wordt gefeliciteerd met de bronzen medaille in Tokyo 1964. Foto: ANP Foundation (1964), CC 4.0.

Erik Hartsuiker won bij de Olympische Spelen in Tokio brons samen met Triton-clubgenoot Herman Rouwé. Vier jaar later maakte hij deel uit van de Vier met stuurman die geheel uit Utrechtse roeiers bestond.

Geboren: 19 oktober 1940
Overleden: januari 2019

Sport: Roeien
Studie: Rechten
Olympische prestaties: 1964: twee met stuurman (brons). 1968: vier met stuurman (negende plaats).

Frederik Klaas Jan "Erik" Hartsuiker legde samen met student Diergeneeskunde Herman Rouwé en stuurman Jan Just Bos (student in Wageningen die later bekendheid genoot als presentator van het NCRV-programma Ja Natuurlijk) beslag op het brons in Tokio.

Vier jaar later reisde hij met vier Triton-clubgenoten (Herman Rouwé, Berend Brummelman, Tom Dronkert en stuurman Otto Weekhout) af naar Mexico. De vier met stuurman werd negende.

In Triton-kringen zijn de roeiers legendarisch omdat ze in 1967 tekenden voor de laatste Varsity-overwinning van de Utrechters.

Hartsuiker werd notaris en begon later een eigen bedrijf voor beleggingsadvies. Hij overleed in januari 2019.

Bron: Wikipedia

Klik voor een overzicht van alle Olympische helden van de UU hier.