Het vinden van een stageplek is niet altijd makkelijk

Het is een verplicht onderdeel van veel sociale masters aan de Universiteit Utrecht en een goede start van je carrière: de praktijkstage. Maar wat moet je doen als je niet zo gemakkelijk een stageplek kan vinden?

“Een stage is het leukste onderdeel van je master”, vertelt stagecoördinator Onderwijswetenschappen Nies Kraan. “Het biedt een veilige omgeving om jezelf professioneel te ontwikkelen en een kans om te ontdekken wat je wel en niet leuk vindt.”

Een stage kan dus een goede opmaat zijn naar het werkend leven. De vraag is hoe je zo’n stageplek vindt en wat de gevolgen zijn als het niet lukt? “Studenten zijn in principe zelf verantwoordelijk voor het vinden van een stage”, vertelt Kraan. “De universiteit biedt ondersteuning met een stagebank op Blackboard. Hierop worden stageorganisaties en specifieke opdrachten aangeboden.”

Stagebank kan handig zijn
Voor sommige studenten is de stagebank een ideale uitkomst: “Onze master heeft een stagebank met voldoende plekken voor iedereen. Niemand hoeft zelf te zoeken”, vertelt Ruth, masterstudent Youth Education & Society. Zij loopt komende weken stage bij sportbedrijf Arnhem en kijkt naar de kracht van sport om problemen op te lossen.

Bij andere masters blijkt het aanbod echter beperkter en biedt de stagebank geen garantie voor een stageplek: “Bij ons waren er weinig opdrachten via de stagebank”, vertelt Dagmar die de master Clinical Child, Familiy & Education Studies doet. “We mochten onze top drie doorgeven en hoorden dan van de universiteit bij wie we mochten solliciteren. Zo konden studenten niet massaal naar dezelfde organisatie mailen. Begrijpelijk maar frustrerend”, zucht Dagmar, “door deze afhankelijkheid waren er altijd wel andere sollicitanten me voor.”

Ook student Onderwijswetenschappen Cas merkte dat het zoeken naar een stage via de stagebank moeizamer liep dan hij had gehoopt: “De universiteit heeft veel contacten, maar dit betekent niet dat je ook daadwerkelijk langs kan komen bij een van die bedrijven of instellingen. Vaak moest je lang wachten op antwoord of een hele sollicitatiemolen door.” Toch bleef Cas vertrouwen houden: “Ik had een goed gevoel dat het uiteindelijk wel zou lukken.”

Student Onderwijswetenschappen Sylvia (21) besloot haar geluk niet van de stagebank af te laten hangen en ging zelf op zoek: “Ik heb de stagebank niet gebruikt, omdat de opdrachten in het westen van het land waren en ik zelf in het oosten woon.” Al snel had Sylvia op eigen initiatief een stageplek bij het ziekenhuis in de buurt gevonden: “In mijn bachelor heb ik wel twintig brieven de deur uit gedaan, maar in mijn master was het gelukkig bij de eerste brief raak.”

Zoekproces maakt onzeker
Dagmar ontdekte dat het solliciteren voor een stage een moeizaam proces kan zijn: “Veel mensen volgen een master in mijn vakgebied, dus een stageplek is heel gewild. Ik stuurde veel brieven maar kreeg vaak niet eens een reactie. Dat was echt frustrerend. Je doet heel erg je best voor een brief. Geen reactie geeft een rottig gevoel.”

Dat het zoeken naar een stage lastig kan zijn, begrijpt stagecoördinator Kraan wel: “Studenten zijn voor het eerst echt op zichzelf aangewezen en moeten het hele proces zelf leiden. Ik snap dat dit voor studenten lastig is en onzekerheden met zich meebrengt. Toch is het goed om mee te maken, want straks zullen studenten ook voor werk moeten solliciteren.”

En als het niet lukt?
Het klinkt alsof alle studenten op tijd een stageplek vinden, maar dat blijkt niet zo te zijn. Dagmar heeft zelfs een tussenjaar genomen toen het haar niet lukte om een stageplek te vinden. Ze weet ook van een andere student die met haar studie uitloopt doordat ze op een stageplek moet wachten. Kraan zegt dat ze het bij haar opleiding nog nooit heeft meegemaakt: “Mocht dit wel gebeuren, dan zullen we samen met de student op zoek gaan naar bijvoorbeeld een plaatsing binnen de universiteit.”

Dagmar heeft nooit hulp ingeroepen toen ze vastliep met het vinden van een stage. “Toen het niet meteen lukte om een stage te vinden, ben ik andere plannen gaan maken. Achteraf had het zo moeten zijn, want nu, een jaar later, heb ik een droomstage gevonden en heb ik bovendien een hele leuke ervaring als au pair gehad.”

Tips voor het vinden van een goede stage
Op de vraag of Nies Kraan nog tips heeft voor toekomstige studenten die een stage zoeken, zegt ze: “Begin op tijd en ga goed bij jezelf na van welke organisaties jij gelukkig wordt.”

Dat vroeg beginnen zin heeft, merkte ook Lydia (22). Zij solliciteerde tijdens haar bacheloropleiding al bij Driestar, een onderwijskundig bedrijf dat paste bij haar interesses en overtuigingen. “Voor de bachelorstage was ik helaas niet pedagogisch genoeg, maar ik mocht terugkomen als ik mijn master was gaan doen.”

Cas tipt dat het handig is om via via een stageplek te vinden. Hij wist zelf via zijn netwerk een plekje te vinden: “Ik wist dat mijn onderbuurman ook onderwijskundige was en bij de politie zat. Hij heeft een voorstel voor een stage bij zijn afdeling neergelegd. Ik mocht op gesprek en was meteen aangenomen.” Ook Dagmar kwam via haar netwerk terecht bij een centrum voor kinder- en jeugdpsychiatrie: “Ik kende deze instelling omdat een aantal kinderen van de zorgboerderij waar ik werk ook bij Karakter onder behandeling staan.”