Het wonderlijke verhaal van fraudeur Hans Werner Gottinger

Zijn universiteiten en peer reviewers in staat fraudeurs en fantasten te herkennen? De even hilarische als tragische carrière van fraudeur Hans Werner Gottinger biedt weinig vertrouwen in het zelfreinigend vermogen van de wetenschap.

Professor Ben Martin van Sussex University vertelt tijdens de wetenschappelijke conferentie ‘Druid’ over de illustere carrière van Hans Werner Gottinger. Het verhaal klinkt als een schelmenroman: de Duitse econoom wist zich 30 jaar lang al plagiërend en frauderend een weg naar de academische top te banen. Hij loog meer dan 20 jaar over een aanstelling als hoogleraar en decaan bij het niet bestaande Maastrichtse ‘Institute of Management Sciences’.

De man plagieerde op zijn minst dertien artikelen en loog in zijn cv over aanstellingen. Hoewel hij een paar keer werd ontmaskerd, schopte hij het nog bijna tot rector van een universiteit. In 2007 kwam Gottinger op de radar van professor Martin, wat in datzelfde jaar leidde tot een artikel in Nature. Dat weerhield de fantast er niet van om in 2008 opnieuw een bij elkaar verzonnen cv in te zenden voor een conferentie.

Waar Gottinger nu is, vertelt het verhaal niet. Zijn boeken zijn gewoon nog te koop. Voor de echte liefhebbers: het hele verhaal staat hier. Bekijk de presentatie van Martin hier.