IBB-bewoner: twee keer slachtoffer van inbraak

IBB - InBrakenBuurt. SSH neemt maatregelen

Inbraken komen de laatste tijd weer vaak voor op de IBB. Michelle werd twee keer in drie maanden verrast door inbrekers. Ook bij het leukste studentenhuis van Nederland zijn dure spullen meegenomen. De SSH waarschuwt: Let op met open ramen tijdens mooi weer.

“Sinds de inbraken word ik van elk zuchtje wakker, ik slaap niet meer in mijn eigen bed.” Michelle voelt de gevolgen van de twee inbraken nog steeds, vertelt ze bij een kop gemberthee, terwijl haar huisgenoten meeluisteren en koken. Bij haar werd op 1 februari en op 10 mei ingebroken. De eerste keer was er gelukkig niemand thuis. “Twee ramen waren opengebroken, alle deuren waren ingetrapt, mijn kleren lagen door mijn kamer heen. Ze waren echt op zoek gegaan.”

De schade: een laptop, een tas met fotoalbums, een armbandje, oorbellen en een zak met buitenlandse munten. Alles meegenomen. “Dat waren souvenirs, ik verzamelde van elk land waar ik was een muntje of briefpapier. De dieven dachten natuurlijk dat ze de jackpot hadden gevonden, terwijl het eigenlijk helemaal niet zoveel waard was. De laptop van mijn huisgenoot hadden ze op bed gesmeten, die zat vol met tape en hadden ze niet mee genomen. De oplader trouwens wel.”

Na die eerste keer doen de vier huisgenoten aangifte. De politie komt langs en doet een sporenonderzoek. Ook wordt er een extra slot op de ramen gezet. Helaas werkt dit niet en wordt er op 10 mei weer ingebroken.

Niet meer thuis durven slapen
“Het raam was gesloopt, maar ze zijn niet binnen geweest”, zegt Michelle. “Mijn nieuwe laptop lag op het bureau en konden ze zo meenemen. Mijn huisgenoot was waarschijnlijk wel thuis op het moment dat ze inbraken.” Michelle en Robin, haar huisgenoot, hebben daarna een week bij hun ouders geslapen, omdat ze zich niet meer veilig voelden in hun kamer aan de IBB. “We kregen ook slachtofferhulp. Van een aardige man die zei dat het wel zes tot zeven weken zou duren voordat het bange gevoel wat weg zou trekken. Dat klopt wel, het is gelukkig een stuk minder geworden.”

Na die laatste keer besluiten Michelle en haar huisgenoten studentenhuisvester en eigenaar van het IBB-complex de SSH een mail te sturen. “De SSH wilde de camera op de hoek verstellen, zodat dit huis ook te zien is. Ook hadden ze het over spijlen voor het raam en straatlantaarns, want op dit stukje straat is helemaal geen licht ’s nachts.”

Jesse van Mourik van de SSH bevestigt dit. “Na wat brieven van studenten hebben wij met de politie, het woonbestuur en de wijkagent overlegd. We hebben de beelden van de camera doorgespeeld en de politie is hiermee aan de slag gegaan. Op de begane grond gaan we de ramen extra beveiligen met spijlen, zodat je er niet meer doorheen kan. Begin juli worden die geplaatst.”

Insluipingen komen vaker voor, vooral als het mooi weer is
Geforceerde ramen zijn niet de enige manier waarop dieven binnen komen; soms staat een raam gewoon open en kunnen ze zo naar binnen klimmen. “Tijdens het IBB-Fest op 20 september geven we hier voorlichting over”, vertelt Van Mourik. “Daar laten we zien hoe gemakkelijk het eigenlijk is om je spullen kwijt te raken als je even weg bent en je raam nog open staat.”

Bij de winnaars van het leukste studentenhuis van Nederland, IBB 59, weten ze dat wel. “We zaten hiervoor te barbecueën toen de straatverlichting ineens uitviel, dat gebeurt wel vaker”, vertelt Kim, één van de vijftien huisgenoten. “Na een half uurtje ging het licht weer aan, maar in die tijd zijn er wel mensen binnen geweest. De Playstation, Xbox, de controllers en de spellen waren meegenomen. De ramen stonden wijd open, omdat het hier binnen snel warm wordt. De dieven zijn gewoon naar binnen geklommen.”

“Dat was op 17 mei”, weet Sandra, een andere huisgenoot. “We kregen niks terug van de verzekering, omdat er geen inbraaksporen waren. Gelukkig hebben we die Mediamarktprijs gewonnen en kunnen we een nieuwe Playstation kopen. Echt bang ben ik niet geworden, het kan overal gebeuren. Misschien dat twee latjes bij het raam wel zouden helpen, want je kan nu zo naar binnen klimmen. De ramen dicht houden is voor mij geen optie, het wordt hier soms zo warm! Wel controleren we nu elke avond of de ramen en deuren goed op slot zitten.”

Bij het huis van Michelle gaan ze nog een stapje verder. “Als we weten dat er ’s avonds niemand thuis is, doen we de gordijnen dicht en een lamp aan. De ramen doe ik altijd op slot als ik niet in de kamer ben. Ook als ik alleen even ga douchen. Ik hou sowieso de ramen en gordijnen op mijn kamer dicht.” Maar verhuizen, dat wil Michelle niet. “Daar vind ik mijn huis veel te leuk voor. Alleen aan de achterkant wordt er ingebroken, aan de voorkant van het huis is genoeg sociale controle. Als één van mijn huisgenoten verhuist, ga ik daar direct wonen.”

Tags: ibb-complex | inbraak | ssh