Na de studie

'Ik wil kinderen helpen hun plek in de maatschappij te vinden'

Sisi Foto: Robin Alysha Clemens
Foto's: Robin Alysha Clemens

Twee banen naast elkaar: dat zal nog best lastig zijn?
“Ja, het was even zoeken naar de juiste balans, maar die lijk ik nu te hebben gevonden. En vooralsnog heb ik geen spijt het op deze manier te doen. Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in ontwikkelingspsychologie en nieuwsgierig naar de invloed van psychologische stoornissen op de ontwikkeling van kinderen. Tegelijkertijd merkte ik tijdens mijn eerste studiejaar dat ik de interactie met de kinderen in de praktijk geweldig vond. Na mijn afstuderen kwamen beide banen relatief snel voorbij. Ze voldeden aan de twee werelden die mij zo bezighouden. Daarom ben ik op allebei direct ingegaan. Als er kansen op mijn pad komen, dan pak ik ze met beide handen aan. Zo ben ik dan ook weer. Niet te lang over nadenken. Je kunt altijd nog bijsturen. Dat komt misschien ook door mijn achtergrond. Mijn ouders komen allebei van het platteland in China. Zij hebben niet veel kansen gekregen.”

Heeft je interesse in de invloed van sociaaleconomische status op leerlingen daarmee te maken?
“Ja, ik denk het wel. Als je zelf een andere etnische achtergrond hebt, ben je toch benieuwd naar de impact van die achtergrond op je ervaringen en relaties. Mijn begeleider gaf me de tip om sociaaleconomische status als thema bij mijn onderzoek voor mijn masterscriptie te betrekken. Ik heb toen voor mijn scriptie onderzocht hoe en of etniciteit en socio-economische status van invloed zijn op sociale relaties in de klas. Het blijkt dat kinderen met een hoge sociaaleconomische status leuker worden gevonden dan kinderen met een lagere status. Dat is natuurlijk best schokkend. Daar moeten we wat mee.”

Voor je scriptie ontving je de Vliegenthart Scriptieprijs. Was je verrast?
“Ja volledig! Ik wist helemaal niet dat ik genomineerd was voor deze prijs. Ik was daar omdat ik genomineerd was voor iets anders. Die prijs ging aan me voorbij en ik was nog aan het bijkomen van de spanning, toen ik ineens besefte dat degene op het podium het over mijn scriptie had. Het enige wat ik kon doen, was mijn medegenomineerden verbaasd aankijken. Voordeel was wel dat ik er inmiddels redelijk ontspannen bij zat toen bleek dat ik gewonnen had. Ik had me niet zenuwachtig kunnen maken. Dat was dan wel weer fijn.”

Sisi Foto: Robin Alysha Clemens

Ben je snel zenuwachtig?
“Ik ben een perfectionist. Dat zit me regelmatig dwars. Tijdens mijn studie deed ik overal keihard mijn best voor. Ik probeerde altijd hoge cijfers te halen. Als dat niet lukte, baalde ik. En ook in mijn huidige werk wil ik alles goed doen.

“Ik wil kinderen op mijn school bijbrengen dat iedereen een talent heeft en dat ze niet bang moeten zijn om te falen en dat fouten maken mag. Ik vraag ook altijd of kinderen begrijpen wat ik ze uitleg en ga daarover met ze in gesprek. Je kunt namelijk niet alles weten. Of altijd alles direct snappen. Ik wil ze leren om hulp te vragen. Dat doe ik zelf nu ook meer. Bijvoorbeeld aan collega’s. Zij helpen mij dan te relativeren.”

Is dat het voordeel van het werkende leven? Dat je meer ervaring en zelfvertrouwen opdoet?
“Ik merk in mijn werk bij de uitgeverij dat ik makkelijker afstand neem. Ik trek de deur achter me dicht en daarmee is het klaar voor die dag. Voor mijn werk op school vind ik dat wat lastiger. Op school pas ik theorie dagelijks toe in de praktijk en zie ik direct het resultaat. Dat is fijn, maar brengt ook verantwoordelijkheid met zich mee. Leerlingen reageren op mij. Ze raken vertrouwd met me en gedragen zich daarnaar. Het is allemaal heel zichtbaar. Maar daar leer ik van en het voelt allemaal goed. Wel mis ik dat ik nu minder toegang heb tot recente onderzoeken en literatuur. Dat was als student een stuk gemakkelijker.”

Wat zijn je doelen voor de komende tijd?
“Ik wil kinderen helpen hun plekje te vinden in de maatschappij. Maar ik wil er ook voor zorgen dat ze plezier krijgen in school en leren. Ook ga ik een vervolg geven aan een initiatief dat ik vorig jaar ben gestart met een vriendin en oud-studiegenoot. Zij werkt in Spanje en we hebben een Engelstalig samenwerkingsproject opgestart tussen onze basisscholen. De leerlingen zijn er dolenthousiast over. En misschien in de nabije toekomst toch nog een PhD. Ik ben na mijn afstuderen het promotieproces ingegaan, maar het was niet de juiste stap voor mij op dat moment. Ik wilde liever voor de klas staan. Nu begint het toch weer een beetje te kriebelen. Dus wie weet. Privé ga ik wat meer tijd besteden aan mijn hobby’s. Ik wil voor het einde van het jaar op spitzen kunnen dansen en ook pianospelen en schilderen weer oppakken. Dat heb ik tijdens mijn studie allemaal een beetje verwaarloosd.”

Sisi Chen (24) haalde in 2021 haar bachelor Academische Lerarenopleiding Primair Onderwijs (Alpo) aan de Universiteit Utrecht. In 2022 rondde ze haar master Onderwijswetenschappen af. Voor de scriptie die ze hiervoor schreef, won ze in september 2023 de Vliegenthart Scriptieprijs. Sisi werkt sinds 2022 parttime als leraar op de basisschool WereldKidz in Veenendaal, waar ze groep 7 lesgeeft. Met ingang van 2023 is zij ook parttime ontwikkelaar van lesmateriaal bij Educatieve Uitgeverij Delubas.