Internationale student zoekt vaker zelf een kamer

How can international students find a room in Utrecht?

Het was de hype van de zomer. Het groeiend aantal internationale studenten dat naar Nederland komt maar geen woonruimte kan vinden. Verschillende media meldden in de zomer dat de buitenlandse studenten hun toevlucht zouden zoeken tot campings. Studentenorganisatie Vidius en de studentenorganisatie International Student Housing Assistance (ISHA) zette de roep om hulp kracht bij door demonstratief een tentenkamp in De Uithof neer te zetten.

Maar hoe erg is het eigenlijk? Een videoteam van DUB ging deze maand op bezoek bij de genoemde camping om de internationale studenten zelf te spreken. Die waren echter niet te vinden. Volgens de eigenaar van de camping waren er drie studenten geweest die echter al redelijk vlot weer vertrokken waren met de mededeling dat ze een kamer hadden gevonden.

Toch is er wel degelijk sprake van een probleem. In een gesprek op video vertellen twee studenten hoe moeilijk het voor hen was een kamer te vinden. De studenten hadden meer hulp verwacht van de universiteit. Emily Swaddle: "Men erkende het probleem, maar ze zeiden niets te kunnen doen." De Italiaanse Giorgio Ponte woonde lange tijd in een hostel voor hij een plekje vond.

Het aantal internationale studenten groeit. In 2016 stonden in Utrecht 2232 internationale studenten ingeschreven. Dat is een stijging van 425 studenten in vergelijking met het jaar ervoor. Het gaat hier zowel om uitwisselingsstudenten die voor een aantal maanden komen als studenten die in Utrecht een hele master- of bacheloropleiding volgen. En hoewel de universiteit, de SSH en andere huisvesters inzetten op het vergroten van het aantal kamers speciaal voor internationale studenten, blijft het aanbod achter bij de groeiende vraag. Op dit moment is een breed samengestelde taskforce binnen de UU opgericht die met de SSH en de gemeente oplossingen voor de toekomst gaat bedenken.

Hoeveel kamer zijn er nu voor de internationale studenten? De SSH heeft in 2015 volgens het jaarverslag ongeveer 1100 internationale studenten van de UU een kamer aangeboden. Het merendeel van deze kamers zijn speciaal gereserveerd voor internationale studenten, promovendi en postdocs. Daarnaast is de SSH bezig met een pilot om in elke hospiteerronde van al haar panden minimaal een internationale student die een volledige bachelor of master doet mee te laten doen.

Probleem is daarbij wel dat de Nederlandse studenten niet echt open staan voor een buitenlandse huisgenoot, zo blijkt uit een onderzoek dat ISHA recentelijk publiceerde. Ze hebben geen bezwaar tegen een buitenlandse student in huis, maar vrezen de taal- en cultuurverschillen. En als ze mogen kiezen, kiezen ze toch liever een Nederlandse student.

Buitenlandse studenten die niet in een kamer van een sociale huisvester terechtkunnen, zijn afhankelijk van de particuliere markt. Bij het internationale office merken ze  dat steeds meer studenten zelf op zoek gaan naar een kamer. In de regel betalen ze daar meer dan de 300 tot 500 euro die je bij sociale huisvesters betaalt voor een ongemeubileerde kamer. Het gaat dan om kamers in een particulier studentenhuis of goedkope hostels en er zijn ook plannen voor een studentenhotel.

De universiteit zegt aankomende studenten veel informatie te geven over het vinden van een kamer in Utrecht. “We informeren ze hoe je in Utrecht aan een kamer kan komen . Maar we geven geen garantie. Dat weten de studenten dus ook”, zegt Lenn Lamkin beleidsadviseur Studentenzaken en International Office. “Dit jaar hebben we ook een webinar voor internationale studenten gehouden en was een medewerker van StudentenService speciaal ingewerkt om vragen van internationale studenten te beantwoorden en hen wegwijs te maken op de Utrechtse kamermarkt.” Volgens Lamkin is het vooral belangrijk om als universiteit heel duidelijk te maken wat je als student kan verwachten op het vlak van huisvesting.

Het is niet duidelijk hoeveel studenten van een studie in Utrecht afzien omdat ze geen kamer kunnen vinden. Volgens het International Office gebeurt dat enkele malen per jaar. Laatst was er een bachelorstudent die een kamer kon krijgen voor een periode van twee maanden. Maar dat durfde de student niet aan. Je ziet dat met name de jongere studenten wel  zekerheid willen.

In Amsterdam heeft SP-wethouder Laurens Ivens van Wonen aan dat de woningnood onder studenten veroorzaakt wordt door de explosieve groei van internationale studenten. Hij roept het kabinet op daar een grens te trekken. Utrecht heeft ook een SP-wethouder, maar die roept niet op tot minder internationale studenten. In een brief naar aanleiding van vragen van de gemeenteraadsfractie Student & Starter heeft hij de gemeenteraad laten weten met de universiteit om de tafel te gaan zitten om het probleem van de huisvesting voor internationale studenten op de lange termijn aan te pakken.  Ook wil de gemeente internationale studenten helpen bij het vinden van een kamer en hen waarschuwen voor huisjesmelkers.

Dat er snel resultaten geboekt moeten worden om buitenlandse studenten te voorzien van een kamer is evident.  Wie meer internationale studenten werft, moet ook zorgen dat de benodigde faciliteiten te beschikken om te voorkomen dat  Utrecht een slechte reputatie krijgt op basis van negatieve ervaringen van de internationale studenten.