Kijken als liefhebber op Filmfestival Rotterdam

Het programma van het International Film Festival Rotterdam wordt langzaamaan bekend. Filmjournalist Joost Broeren, redacteur van De Filmkrant en UU-alumnus, vertelt welke films je absoluut moet zien. DUB stelt 1 x 2  kaartjes ter beschikking voor de openingsfilm 38 temoins.

Als student Media Studies was Joost Broeren (29) niet alleen met films bezig, maar ook met nieuwe media, televisie en begrippen als intermedialiteit. Hij ging regelmatig naar het Rotterdam. "Het is het grootste filmfestival en het enige met een focus op films uit Azie. Maar zo'n festival duurt bijna twee weken en dat is niet altijd met het studieprogramma te combineren."

Tegenwoordig schrijft Broeren voor De Filmkrant en gaat zijn aandacht exclusief naar de cinema. “Natuurlijk kijk je anders naar een film als je er daarna over moet schrijven. Je moet de knop om kunnen zetten, het zijn twee verschillende houdingen. Gelukkig kan ik net als veel collega’s ook nog steeds als liefhebber kijken.”

“Om een indruk van mijn smaak te geven: in mijn top-tien lijstje van afgelopen jaar stonden The Artist, Drive en A Separation op één, twee en drie.  Het zijn heel verschillende films, maar ze grepen me. Daar begint het toch mee bij een film: boeit het of niet? Pas daarna wordt het ingewikkelder.”

De openingsfilm van het International Film Festival Rotterdam (IFFR), dat van 25 januari tot 5 februari gehouden wordt, is 38 temoins van Lucas Belvaux. De film draait om de gevolgen van een brute moord in Le Havre, waar volgens politieonderzoek maar liefst 38 mensen getuige van zijn geweest. Het is opvallend dat gekozen wordt voor een film van een gevestigde maker want de Tiger Competitie richt zich op eerste en tweede films en in het kader van de programmasectie Bright Future, waarin het werk van aanstormende filmmakers centraal staat.

Broeren hoopt tijdens het festival de Japanse regisseur Kobayashi Masahiro te interviewen. Diens film Women on the edge  staat hoog in zijn must see-lijstje. “Kobayashi maakt strenge films. Ze zijn vaak op één persoon gericht, meestal mensen met een trauma. Het zijn zwijgende en stille films, heel erg gericht op het innerlijk. Ik ben er erg benieuwd naar, deze keer is het trauma dat hij tot onderwerp heeft genomen dat van de tsunami eerder dit jaar.” Op basis van het voorlopige programma tipt Broeren drie films. “Al hoop ik vooral nieuwe dingen te ontdekken op het festival. Maar deze drie wil ik zeker zien.”

A dangerous method (David Cronenberg, VK/Canada, 2011)
Historisch drama over Sigmund Freud, Carl Jung, één van zijn patiënten en het begin van de psychoanalyse. Broeren: “Cronenberg is een grote naam, dus die volg je. Hij maakt al wel eerder historische films, maar dit is niet het soort film waar hij om bekend staat.”

Alps (Giorgos Lanthimos, Griekenland, 2011)
Een verpleegster, een ambulancebroeder, een turnster en haar coach worden door nabestaanden ingehuurd hun overleden naasten te vervangen. “Een surrealistische Griekse film, een zwarte komedie. Een van zijn vorige films, Dogtooth, is één van mijn favorieten.”

Women on the edge (Kobayashi Masahiro, Japan, 2011)
Drie zussen komen samen in wat er over is van hun ouderlijk huis, na de verwoestende tsunami in Japan. "Het zal geen makkelijke film zijn, maar ik verwacht zeker stof tot nadenken.”