Laurien Leurink (2016 en 2021)

Foto: Ivar Pel

Geboren: 13 november 1994
Sport: Hockey
Studie: Bachelor Psychologie 2018
Olympische prestaties: 2016: zilver met Nederlands hockeyteam.

De uitverkiezing van Laurien Leurink voor de selectie van Rio kwam als een grote verrassing. De UU-studente speelde daarvoor slechts tien interlands en behoorde niet tot het Nederlands team dat in Londen de Champions Trophy speelde voorafgaand aan de Olympische Spelen. Tijdens trainingssessies maakte ze echter indruk op bondscoach Alyson Annan.

In Rio speelde Leurink een sterk toernooi. De finale ging onverdiend na shoot-outs verloren. Leurink was een van de Nederlandse speelsters die misten. Haar studentenhuis Koningslaan 2 beleefde het allemaal intens mee.

Middenvelder Laurien Leurink verruilde in 2015 het Utrechtse Kampong voor Laren. Daarna stapte ze over naar SCHC in Bilthoven. Na Rio werd ze met het Nederlands team drie keer Europees Kampioen en een keer Wereldkampioen. In 2018 was ze een van DUBs Veelbelovende Vijftien.

Leurink ging naar het Stedelijk Gymnasium in Utrecht.

*Dit artikel is een update van een artikel dat op 6 juli 2016 werd gepubliceerd.

Klik voor een overzicht van alle Olympische helden van de UU hier.