Mail aan de Minister: Wat u de komende vier jaar absoluut moet doen ...

Het kwartetten rondom de ministersposten laat waarschijnlijk nog wel even op zich wachten. Eerst moet nog het strategische blufpoker rondom de formatie worden afgerond. Toch ‘worden er al namen genoemd’. Als onderwijspartij D66 de post straks bijvoorbeeld opeist, zou misschien Alexander Pechtold of anders voorzitter van de HBO-raad Thom de Graaf weleens naar voren kunnen stappen, schreef hogeronderwijssite ScienceGuide vorige week.

Een PVV-minister op het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap was al een tijdje geen realistisch scenario meer. De partij van Geert Wilders werd feitelijk al voor de verkiezingen buitenspel gezet. Hoe hadden we ons dat bovendien moeten voorstellen?, vraagt bètadocent Dries van Oosten zich af. “De enige manier waarop een PVV minister verantwoordelijk zou kunnen zijn voor Onderwijs is als OCW omgevormd wordt naar iets als het ministerie voor Onderwijs, Heropvoeding en Assimilatie, of Onderwijs, Vrijheid en Vaderland.”

Van Oosten is de eerste (voormalige) DUB-columnist die een ‘Mail aan de Minister’ schreef. In de komende weken volgen nog enkele anderen die door DUB zijn uitgenodigd de nog-te-benoemen-minister van nuttige adviezen te voorzien. Ons idee: studenten en medewerkers die de afgelopen vier jaar DUB-columnist waren, blikken vooruit naar het onderwijs- en wetenschapsbeleid van de komende vier jaar. Welke politicus straks ook op het pluche zit bij OCW, goede raad is nooit weg. En wie weet kunnen de partijen het nog meenemen in het formatiecircus.

Als de voortekenen niet bedriegen, krijgt de nieuwe minister straks immers ook een groter budget om het een en ander te verspijkeren aan het onderwijs en misschien ook aan de wetenschap. Dat opent perspectieven. In de eerste bijdrage aan de nieuwe DUB-serie zegt Dries van Oosten vooral te hopen dat scholen en universiteiten de komende vier nu eens zelf mogen bepalen waar ze hun geld aan uit willen geven. Dat is belangrijker dan de omvang van mogelijke extra middelen.

We zijn benieuwd waar de ideeën en plannen van de andere columnisten. Een terugkeer van de basisbeurs is misschien een te verwachten aanbeveling. Alhoewel: studenten en medewerkers van de UU lijken vorige week in overgrote meerderheid op de “leenstelselpartijen” GroenLinks en D66 te hebben gestemd.

Daarbij is er in elke denkbare coalitie geen meerderheid voor de herintroductie van de stufi, schreef ons Hoger Onderwijs Persbureau deze week al. Maar CDA en ChristenUnie zouden bij regeringsdeelname natuurlijk wel iets ter compensatie kunnen eisen. Verlaging van het collegegeld misschien of verhoging van de aanvullende beurs? Maar dat D66-plan om op zondag ook te kunnen reizen met je OV-weekkaart is natuurlijk ook interessant.

Heb je zelf ideeën, aanbevelingen, suggesties voor de nieuwe minister mail die dan naar dubredactie@uu.nl ovv mail aan de minister. Die verwerken we dan in een 'Mail aan de Minister' van alle DUB-lezers.