Marieke Westerhof (1996 en 2000)

Marieke Westerhof met bronzen WK-medaille in 1995 en met teamgenoot/ UU-student Elien Meijer in 1996. Foto's: Ublad/Maarten Hartman

Marieke Westerhof roeide twee keer in de vrouwen acht op een Olympische Spelen. In Atlanta eindigde ze zesde, maar in Sydney won ze zilver.

Geboren: 14 augustus 1974
Sport: Roeien
Studie: Rechten
Olympische prestaties: 1996: vrouwen acht (zesde). 2000: zilver in vrouwen acht.

Orca-roeister Marieke Westerhof haalde in Sydney een zilveren medaille met de vrouwen acht waarin ook clubgenoot Elien Meijer zat. Alleen de Roemeense vrouwen waren sterker. Vier jaar eerder moest Westerhof in de acht genoegen nemen met een zesde plaats.

Westerhof werkte na haar afstuderen in 2000 enige jaren als advocaat en ging daarna werken als docent bij de Hogeschool Utrecht. Ze volgde onder meer nog een opleiding bij het Centrum voor Onderwijs en Leren van de UU.

Ze bleef zeer betrokken bij Orca en bij de Utrechtse sport. Zo was ze actief voor de Vereniging Sport Utrecht.

Klik voor een overzicht van alle Olympische helden van de UU hier.