Miss World Nederland wil hoogleraar worden

Ze studeerde eind vorig jaar af in notarieel recht en mag deze zomer namens Nederland naar de Miss World-verkiezing in Mongolië. Ja, er is een soort bikinironde, maar nee, het is geen vleeskeuring, legt Nathalie den Dekker uit.

Er komt van alles op Nathalie den Dekker (22) af nu ze Miss World Nederland is. Bij de Coen & Sander Show mocht de UU-alumna al vertellen over haar achttien zwemdiploma’s. Aan de lijn met DUB gaat ze de strijd aan met meerdere misverstanden. Zo was ze geen tweede keus als Miss, en komt er veel meer kijken bij zo’n verkiezing dan alleen paraderen in schaarse kledij.

Eerst dat misverstand. Kelly Weekers zou voor Nederland naar de Miss World-verkiezing gaan, maar toen die niet wilde viel de keuze op jou, valt overal te lezen.
“Dat is niet waar, ik zal het even uitleggen. Eind oktober is de Miss Nederland-verkiezing. De Miss World-verkiezing zou aan het einde van het jaar zijn, maar die hebben ze naar voren gehaald. Omdat het te kort dag werd om hier nog een landelijke verkiezing te houden, zijn drie meiden gepolst of ze voor Nederland uitgezonden wilden worden. Kelly tweette toen dat ze te druk was met haar studie, en dat hebben de media opgepikt. Maar ik ben gewoon door de organisatie verkozen, niet als tweede keus.”

Nu mag je vanaf 18 juli naar China en Mongolië voor de Miss World-verkiezing. Wat staat je daar te wachten?
"De slogan van de verkiezing is: beauty with a purpose. Alle meiden die erheen gaan zijn mooi, maar het gaat om méér. Er zijn daarom heel veel verschillende onderdelen: wie is er het beste in sport, in een avondjurk en met goede doelen? Er is ook wel een bikinironde, officieel een beach beauty contest, maar dat is maar een klein deel. Het is echt geen vleeskeuring.”

Op welk onderdeel ga je je winst halen?
“Sport. Ik ben nu met een personal trainer bezig, en ik heb vroeger op wedstrijdzwemmen gezeten. Ik heb achttien zwemdiploma’s! Je moet je daar echt kunnen onderscheiden. Alleen mooi zijn is niet genoeg. Je moet je mening over dingen kunnen geven en iets te vertellen hebben. De uiteindelijke Miss World wordt ook Goodwill Ambassador van de VN.”

En wat heb je te vertellen?
“Ze vragen om een motto. De mijne is ‘the future belongs to those who believe in the beauty of their dreams’. Het is belangrijk je dromen na te jagen en waar te maken.”

Welke droom jaag jij na?
“Nu eerst Miss World worden natuurlijk! Maar ik wil ooit iets gaan doen met notarieel recht of familierecht. Ik ben nu 22, meester in de rechten en had op één tiende na cum laude. Ik wil laten zien dat het glazen plafond niet bestaat. Er zijn bijvoorbeeld nog altijd te weinig vrouwelijke hoogleraren. Professor Van Oostrom is mijn voorbeeld. Zij zei altijd: ‘Meiden, het is mogelijk!’”

Toch nog even over Kelly Weekers dan. Zij haakte af omdat ze het Miss-zijn niet met haar studie kon combineren. Heb jij nooit voor zo’n dilemma gestaan?
“Het grootste dilemma is als een modellenklus samenvalt met een tentamen. Eén of twee keer heb ik tijdens mijn studie toch voor een klus gekozen. Dan zorgde ik dat ik wel voor het hertentamen kon, maar dan had ik daarna natuurlijk niks meer achter de hand. Toch was ik niet bang dat ik het niet zou halen. Dat is een kwestie van motivatie. Sommige studenten kiezen echt voor het studentenleven. Ik vond het een fijnere gedachte eerst mijn diploma te hebben, er is daarna genoeg tijd voor leuke dingen. Met de boeteregelingen nu heb ik dan ook geen probleem. Ik heb altijd hard gestudeerd én er dingen naast kunnen doen.”