Muziek ontmoet wetenschap op deBeschaving

Foto: fotosikkens.nl

Festival deBeschaving biedt voor elk wat wils. Wil je muziek? Check. Wil je wetenschap? Check. Maar wat hebben de twee eigenlijk gemeen? DUB vraagt het aan twee muzikanten en twee wetenschappers.

Eerst naar een lezing over leven op Mars, en later naar het optreden van populaire rockband Kensington. De contrasten zijn groot bij deBeschaving, dat op 6 juli voor het derde jaar op rij plaatsvindt in De Botanische Tuinen in De Uithof.

De langharige rocker en de bebrilde professor. De verschillen lijken levensgroot. Lijken, want als je er iets langer over nadenkt dan zijn er ook overeenkomsten. Zitten ze niet allebei te broeden op dat ene eureka-moment, de ene op die prachtige melodie, en de andere op die geniale theorie?

DUB spreekt met twee wetenschappers en met twee muzikanten over de vraag: wat hebben jullie eigenlijk gemeen met elkaar?

Wil je naar het festival? DUB geeft 2x2 vrijkaarten weg. Klik hier om kans te maken.

‘Ik kijk naar apen en schrijf op wie het met wie doet’

Liesbeth Sterck is gedragsbioloog en vertelt op deBeschaving over het stiekeme seksgedrag van Java-apen.

“Ik zie zeker overeenkomsten tussen kunst en wetenschap. Bij beide is het 10 procent van de tijd ideeën bedenken, en 90 procent zweten. Voor beide geldt ook: nooit bij de eerste ingeving stoppen, maar ideeën uitwerken.”

“Voor mijn onderzoek observeer ik het gedrag van apen. Ik zit regelmatig urenlang te turen naar ze en ik maak aantekeningen. De laatste jaren bestudeer ik het seksgedrag van Java-apen. Hoe ik weet wie het met wie doet? Ik ken alle apen bij naam, dat krijg je als je zo vaak met ze werkt.”

“Als wetenschapper wil je graag dat zoveel mogelijk mensen weten van jouw onderzoek. Daarom is het zo leuk om op deBeschaving te staan. Ik denk dat muzikanten dat ook hebben. Je wil toch dat zoveel mogelijk mensen jouw nummer horen? Als niemand je hoort is dat zonde. Dat is net als een wetenschappelijk artikel schrijven dat niemand leest.”

‘Instrumenten bouwen, dat is pure wetenschap’

Harm Goslink Kuiper, kortweg Goslink, speelt rauwe bluessongs op deBeschaving. Hij bouwt zijn eigen instrumenten.

“Bij het bouwen van instrumenten onderzoek ik de lengte en dikte van snaren, en hoe trillingen bepaalde geluiden creëren. Dat is pure wetenschap en razend interessant. Ik heb hier geen opleiding voor gevolgd, ik zoek het allemaal zelf uit.”

“Ik ga bij het bouwen het liefst zonder voorkennis aan de slag. Ik heb op basis van heel veel proeven een formule gemaakt om fret-afstanden te bepalen voor een viool of een gitaar. Later ging ik langs bij een professionele instrumentenbouwer om uit te zoeken of de formule juist was. Die wist dat niet, hij zei dat hij het altijd alleen met de computer deed.”

“Wat ik met instrumenten doe voelt als wetenschap. De ontmoeting met die professionele instrumentenbouwer voelde als een eureka-moment. Ik ging met mijn muziek en met het bouwen van mijn instrumenten terug naar een soort oorsprong, naar een essentie, zoals wetenschap dat misschien ook doet.”

‘Zowel bij muziek als wetenschap is spel en improvisatie belangrijk’

Zsolt Sebestyen is onderzoeker in het UMC Utrecht. Hij vertelt op deBeschaving over nieuwe methodes om kanker te bestrijden.

"Muzikanten en wetenschappers moeten beiden voor hun werk ‘het grote beeld’ zien. Er wordt wel eens gezegd dat een goed musicus ook een goed wetenschapper is, of andersom. Ik denk dat het te maken heeft met controle over het instrument en met de beheersing van de regels."

"Bij zowel muziek als wetenschap is spel en improvisatie belangrijk. Je hebt ook vrijheid nodig. De vrijheid om uit je eigen wereld te stappen en nieuwe dingen te ontdekken."

‘Ik ga naar de wc en zing een melodie in mijn smartphone’

Annelotte de Graaf is rechtenstudente en speelt op deBeschaving mee met Knalland, een muziekcollectief uit Kanaleneiland.

"Ik zie wel parallellen tussen onderzoek doen en liedjes schrijven. Als ik een scriptie moet schrijven, dan lees ik me eerst in, en dan ga ik heel veel uit het raam kijken om mijn gedachten op een rij te zetten. Bij liedjes gaat het vaak ook zo."

"Nieuwe muziek kan heel spontaan ontstaan. In de trein schrijf ik ideeën in een notitieblok, en op mijn werk ga ik stiekem naar de wc om een melodie in mijn telefoon te zingen. Dat is wel anders dan bij mijn studie. Daar ga ik bewust een paar uur voor zitten. Dat moet ook, vanwege deadlines."

"Mijn rechtenstudie is in het verleden wel inspiratiebron geweest voor liedjes. Toen schreef ik teksten over thema's als straf, schuld en vrije wil. Beetje zwaar allemaal. Tegenwoordig haal ik meer inspiratie uit boeken en mijn eigen leven."

Tags: festival