Nieuwe UU Career Services moet student beter op arbeidsmarkt voorbereiden

Studenten kunnen via het netwerk van de UU aan een baan of stageplaats komen.

Studenten die zich voorbereiden op een werkend bestaan, kunnen vanaf september 2015 terecht bij UU Career Services. Je kan er je cv laten keuren, trainingen volgen en in contact komen met het grote alumninetwerk van de Universiteit Utrecht.

Het oprichten van UU Career Services maakt onderdeel uit van de grote masterherziening van de Universiteit Utrecht. Het idee is dat er een online servicepunt komt en één of meerdere fysieke plekken. Hier kunnen studenten terecht voor bijvoorbeeld een sollicitatietraining of het vinden van een stageplaats. Het zullen bestaande activiteiten zijn aangevuld met nieuwe initiatieven.

Arjen van Vliet is sinds kort de ‘universitaire trekker’ van het project. “Ik moet er voor zorgen dat er een duidelijk zichtbaar aanbod komt voor alle masterstudenten. Dat kunnen opleidingsoverstijgende activiteiten zijn voor alle studenten zoals een sollicitatietraining maar ook activiteiten die speciaal gericht zijn op studenten van een bepaalde opleiding.”

Van Vliet is binnen Studentenservice al jaren verantwoordelijk voor de jaarlijkse universitaire carrièreweek en de banenmarkt in februari. Het is nu mede zijn taak een universitaire visie te ontwikkelen op hetgeen studenten nodig hebben om zich voor te bereiden op de arbeidsmarkt.

“Wat mij een goed idee lijkt, is als elke student die aan zijn master begint een soort APK-keuring kan krijgen van zijn of haar carrièremogelijkheden. Welke competenties heeft de student al en waar moet tijdens de masterfase aan worden gewerkt om met een concrete ambitie, een goed netwerk en een interessant cv de arbeidsmarkt op te gaan. Op die manier wordt een student zich bewust van wat hij al kan en waaraan hij nog moet werken om zijn ideale baan te bemachtigen.”

Voor studenten die zich willen verbeteren, biedt UU Career Services allerlei tips, workshops, cursussen en eventueel stageplaatsen. En – zeker niet onbelangrijk – toegang tot een rijk netwerk van alumni, bedrijven en  instellingen waarmee de universiteit contact heeft. “Met dat netwerk kan de Universiteit Utrecht zich écht onderscheiden van andere universiteiten in Nederland. Voor bachelorstudenten zou het een reden kunnen zijn om bij ons een masteropleiding te gaan volgen.”

Dat laatste is belangrijk voor Utrecht. Uit de jaarlijkse Nationale Studentenenquête blijkt dat de Universiteit Utrecht laag scoort als het gaat om het voorbereiden van studenten op de arbeidsmarkt. Daarnaast kiezen te weinig studenten voor een masteropleiding in Utrecht: meer Utrechtse studenten kiezen voor een master elders dan bachelors van elders kiezen voor een master in Utrecht.

De oprichting van het servicepunt moet bijdragen aan de populariteit van Utrechtse masteropleidingen, zegt Van Vliet. “We zoeken uit waarom Utrecht laag scoort in de Nationale Studentenenquête op het gebied van arbeidsmarktoriëntatie. De opleidingen en de universiteit doen namelijk wel veel op dit vlak. Naast gastcolleges, stages en onderzoeksopdrachten zijn er trainingen, inhouse-dagen en carrièredagen. Misschien zijn die niet voldoende zichtbaar voor studenten.”

Om bachelorstudenten te verleiden een master te gaan volgen in Utrecht moet duidelijk worden wat de UU hen te bieden heeft. “Binnen de universiteit wordt hard gewerkt aan de verbetering van de master. Om de bekendheid te vergroten is vanochtend de nieuwe site voor masterkiezers online gegaan. Wat ook belangrijk is, is dat de universiteit laat zien wat je kan worden met haar masteropleidingen. “Natuurlijk is het belangrijk dat een student weet hoe leuk de stad is en bij welke hoogleraar hij komt te studeren en hoe het onderwijs is geregeld, maar het is ook van groot belang dat een bachelor weet welk loopbaanperspectief een bepaalde masteropleiding biedt. Dat kunnen we verbeteren.”

Dit perspectief op werk wordt alleen maar belangrijker, zegt Van Vliet. Wie vanaf september 2015 aan een master begint, krijgt geen studiefinanciering meer.

“Studeren wordt duurder, dus studenten zullen kritischer zijn als ze een vervolgopleiding kiezen. Ze zullen dus ook kijken naar hetgeen ze met een master op de arbeidsmarkt kunnen.”

Het op de carrière voorbereidende servicepunt begint in de optie van Van Vliet online. “Daar kun je allerhande informatie vinden en bijvoorbeeld 24 uur per dag je cv laten checken. Tijdens de Carrièredag kunnen studenten dat nu doen en het is een enorm succes.”

Voor de hand ligt dat het servicepunt de verzamelplaats wordt van stageplaatsen, dat hier contacten gelegd kunnen worden met alumni, bedrijven en instellingen waarmee de opleiding samenwerkt en waar wellicht vacatures worden verzameld. “Wat UU Career Services helaas niet kan doen, is een student aan een interessante baan helpen”, zegt Van Vliet. “Maar we proberen de kans daarop wel zo groot mogelijk te maken.”