Nieuwe vrienden maken in De Uithof via kom-bij-me-eten-app

Pannenkoeken eten met nieuwe bekenden, foto Matthijs Meulblok

Een nieuw jaar nodigt uit tot nieuwe initiatieven. Ga eens eten bij vreemden en maak nieuwe vrienden bijvoorbeeld. DUB-verslaggever Matthijs Meulblok voegde de daad bij het woord met hulp van de app Sharood.

Sinds november 2016 is de app Sharood in gebruik in De Uithof. Studentenhuisvester SSH ondersteunt de app die in 2015 is gelanceerd door een aantal Amsterdamse studenten. Via deze app biedt een student een zelfgekookte maaltijd aan. Andere studenten kunnen zich als gast aanmelden. Op deze manier, zo is het idee van de bedenkers, worden onbekenden bekenden van elkaar. Dat lijkt me wel wat en omdat ik in het Cambridgecomplex woon, kan ik dus gebruik maken van Sharood. Bij wie zal ik eens gaan eten?

Helaas, zo ontdek ik, worden er nog niet veel maaltijden aangeboden. Daarom bied ik mezelf als kok aan en stel voor pannenkoeken te bakken, want die lust die niet? Ik meld dat er plek is voor vier extra eters.

Sharood moet het leven gezelliger maken

Ik spreek ook af met twee van de initiatiefnemers van Sharood: Axel Mata en Nanda Elenbaas. Zij vertellen me dat ze de app hebben bedacht om “meer mensen bij elkaar te brengen”. “We willen het gezelliger maken”, zegt Axel.

Hoewel Sharood ook is bedacht om er uiteindelijk geld mee te verdienen, is het aantal gebruikers daarvoor nog te klein, vertelt Nanda me. In Amsterdam zijn er na een jaar nu zo’n vijfhonderd gebruikers, maar meer zijn nodig voor een verdienmodel. “Eerst moet de app echt aanslaan bij studenten voor we kunnen uitbreiden”, zegt Nanda.

In Utrecht zijn er momenteel zo’n 120 gebruikers. Het succes van de app blijft nog een beetje uit, zo schreef campuscolumnist Niels Peuchen in één van zijn columns. Dat komt misschien ook omdat de app nog wat kuren vertoont. “Het zijn nog kinderziektes, maar we willen graag feedback ontvangen, zodat we de app kunnen verbeteren”, verklaren Axel en Nanda.

Ha, ha! Ik krijg twee extra gasten op mijn pannenkoekenfeest

De aanmeldingen voor mijn pannenkoekenfeest stromen ook nog niet binnen. Gelukkig beloven mijn huisgenoten aan te schuiven, maar ik hoop natuurlijk op nog onbekende Uithofbewoners. Het duurt even, maar dan komt de eerste aanmelding binnen: een meisje genaamd Astrid. Een dag later krijg ik nog een melding: het is Niels de campuscolumnist die het toch nog een keer wil proberen. De overige twee plekken blijven tevergeefs openstaan, maar dat drukt de pret zeker niet.

Dan is het zover. Ik heb al mijn boodschappen gedaan en wat extra limonade ingeslagen. Geen idee wie wat wil drinken immers, maar ik wil een goede gastheer zijn. We spreken af om half 8, zodat ik op mijn gemak een stapel pannenkoeken kan bakken. Rond half 8 gaat de deurbel. Het is Niels. Het wachten is nu nog op Astrid. Kwart voor acht en nog steeds geen bericht. Het vervelende is dat ik als gastheer geen telefoonnummer kan zien van mijn gasten, hoewel de gasten wel mijn nummer hebben. Een kleinigheidjedat mag worden verbeterd aan de app, denk ik meteen. Gelukkig gaat kort erna de deurbel en staat Astrid voor de deur. Ze was wat later, omdat een gesprek met haar begeleider uitliep.

En we gaan door met een spelletje

Aan tafel is de sfeer gezellig. We hebben het voornamelijk over onze studies. Astrid studeert voor docent Beeldende Kunst aan de HKU. Niels is masterstudent International Relations in Historical Perspective. Ik volg Theater- Film- en Televisiewetenschap en mijn huisgenoten doen respectievelijk Communicatiewetenschap en Scheikunde. Een mooi divers gezelschap dus.

De stapel pannenkoeken slinkt en het einde van de maaltijd is in zicht. Niels vertelt over zijn vorige ervaring met Sharood die hij een beetje vond tegenvallen. Toen hij zag dat iemand pannenkoeken ging bakken, wilde hij het toch graag een nieuwe kans geven. Voor Astrid is dit, net als voor mij, de eerste keer. Het is toch een grote stap om bij een vreemde thuis te gaan eten, maar we komen tot de gezamenlijke conclusie dat het achteraf gezien meevalt en dat het stiekem best gezellig is.

Ik neem de laatste pannenkoek en we drinken nog wat thee terwijl we over de actualiteiten praten. Het valt me op dat je elkaar snel leert kennen met zo’n etentje. Het doel van Axel en Nanda om de boel wat gezelliger te maken is bij ons in elk geval gelukt.

Astrid vertrekt als eerste: ze moet de volgende dag vroeg op. Mijn huisgenoot stelt voor om nog een spelletje te doen. Saboteur wordt uit de kast getrokken en een nieuwe pot thee is gezet. Met een spel als saboteur weet je niet wie je kunt vertrouwen, des te leuker dus om mensen op zo’n manier nog beter te leren kennen. We spelen ruim vijf potjes voor het echt te laat is geworden.

Installeer die app! Bied een maaltijd aan of ga bij iemand eten!

Mijn huisgenoten en ik vonden het etentje allemaal een leuke ervaring en Niels blijkbaar ook want hij is later nog een keer langs geweest voor een spelletjesavond. Mijn ervaring met Sharood is dus positief, maar ik vraag me wel af of veel studenten die gaan gebruiken. Elke flat in De Uithof heeft een eigen Facebookgroep waarin ook regelmatig bewoners elkaar uitnodigen voor verschillende initiatieven.