Opleiden voor de wetenschap of voor de arbeidsmarkt? Laat je mening horen

Waar leiden we studenten in 2025 voor op? Voor de wetenschap of voor de arbeidsmarkt? Doe mee aan de discussie.

Universiteiten zijn er traditioneel op gericht om wetenschappers op te leiden. Een scheikundige kent bij het afstuderen alle stofjes, een historicus weet alles van de Oude Grieken tot de eenwording van Europa.

Bereidt de universiteit haar studenten wel voldoende voor op de arbeidsmarkt? Historicus Maarten Prak bijvoorbeeld vindt van niet. Hij laat zijn studenten beleidsnotities schrijven omdat hij ook wel weet dat het gros van zijn studenten uiteindelijk nooit historicus wordt.

Gezegd wordt dat de uitdagingen van de 21ste eeuw vragen om zogeheten T-shaped professionals: mensen met zowel breed inzetbare competenties en diepe expertise. Een mooi ideaal, maar dan moet je als universiteit wel keuzes maken. Moet er gesneden worden in de disciplinaire vakken?

Welke mix van kennis en vaardigheden moet de student van 2025 worden bijgebracht? Laat je reactie achter in de comments.

Vier universitaire dilemma's

In het kader van het nieuwe strategische plan van de Universiteit Utrecht lanceert DUB een discussie over deze vier belangrijke universitaire kwesties:

1. Een internationale of een Nederlandse universiteit? (over internationalisering)

2. Weg met het hoorcollege? (over digitalisering)

3. Opleiden voor de wetenschap of voor de arbeidsmarkt? (over de aansluiting op de arbeidsmarkt)

4. Moet er een Utrechtse wetenschapsagenda komen? (over sturing en autonomie in de wetenschap)