Snacken en dineren in het Utrechtse centrum

Dansen in Hal 16, Foto: The Artistic Factory

Eten en drinken. We kunnen niet zonder. In deel 2 van onze serie Utrecht voor beginners het uitgaansleven in de Domstad. Waar kun je leuk borrelen, op een terras hangen, ijsjes eten en dansen.

De werven langs de Utrechtse grachten zijn uniek in Nederland, dus wil je op een bijzondere plek eten en drinken zoek dan een plekje direct aan het water. Restauranteigenaren zien met lede ogen aan hoe hun gasten de soms glibberige trappen afdalen en struikelend en wel hun weg naar de tafeltjes banen over de ongelijke steentjes. De gemeente wil de steentjes niet vervangen om de gracht er zo authentiek mogelijk uit te laten zien. Heel sfeervol, mits je eenmaal veilig zit.

Goedkope pizza’s
Al die sfeer is leuk een aardig, maar eten moet betaalbaar blijven en goedkoop is een biertje aan de werf niet! Utrecht kent gelukkig vele restaurants waar ze studentenmenu’s bereiden. De meest omstreden is misschien wel Mr Jacks aan de Voorstaat. Mr Jacks is een Grieks-Italiaans restaurant dat je of vreselijk vindt, of… dat je zegt vreselijk te vinden. Mr Jacks is not done. Toch zitten er altijd commissies, vriendengroepen en zelfs stelletjes. Want pizza voor 5 euro, wie wil dat nou niet? Zelf vind ik Mr Jacks eigenlijk best lekker, maar dat zeg ik natuurlijk niet hardop.

Riverdance of rockmuziek
Ook studenten met speciale wensen komen ruim aan hun trekken. Een veganistische maaltijd kan je nuttigen in politiek centrum de ACU. Goedkoop is op maandag of dinsdag een studentenhap eten bij de Florin. Ook Ierse pub Mick O’ Connells biedt studentenhappen. Houd je meer van rockmuziek, dan is Stairway to Heaven jouw plek. Ben je geen lid van een studentengezelligheidsvereniging maar wil je wel eens een kijkje in de keuken nemen? Veritas aan de Kromme Nieuwegracht heeft een eetcafé waar iedereen mag langskomen.

Tapas en cocktails
Eten combineren met een avondje vrolijk uit je dak gaan, kan bij Havana. Eerst lekker tapas eten en als de avond vordert, overstappen op cocktails en vervolgens met de voetjes van de vloer. Meer zin in een leuk cafeetje? Belgisch café Olivier is een aanrader. De locatie is prachtig: een oude kerk, inclusief orgel! Verzamelplaatsen van leuke kroegjes zijn ‘t Wed, de Neude en het Ledig Erf. Woon je in De Uithof en ben je de Cambridgebar za,t maar wil je dicht bij huis blijven? Dan is Hal 16 een optie, om creatief uit je dak te gaan.

Ritmisch bewegen
Als je ervan houdt ritmisch te bewegen op oemtsj-oemtsjmuziek, met als enige communicatiemiddel jullie op elkaar geperste lichamen, dan is de Filemon een prima plek! Zit je meer in de alternatieve hoek, dan is poppodium Ekko misschien meer jouw scène. Gewoon een leuk feestje heb je op donderdag in Tivoli. Op dinsdagen kan je lekker dansen in de Poema.

Zoenende 16-jarigen
In de weekenden zwerven er veel scholieren door de stad. Als je zeker wil weten dat je geen zoenende 16-jarigen tegenkomt tijdens het stappen, kan je naar Aus die reihe Derrick gaan. Waar ze lekkere plaatjes uit de jaren zeventig, tachtig en negentig draaien. Hoewel Utrecht vrije sluitingstijden heeft, zijn er altijd cafés waar je langer dan lang kan blijven zitten. Je stapavond zou bijvoorbeeld kunnen eindigen in café de Kneus, helaas een wat zompige bedoening volgens de omwonenden. Maar je moet natuurlijk je eigen mening vormen, dus ga er eens kijken.

Bankhangen
Leuk feestje gehad en nu een flinke kater? Hier lees je hoe je van je kater afkomt. Geen zin om de deur uit te gaan maar flinke honger? Snackkoeriers zijn bereid van alles bij je langs te brengen: van een standaardpizza tot een rijkelijk belegde burrito. Met al die keus kan je dagen vooruit. Pas als de bestelboys je gaan herkennen, is het tijd de wereld weer in te gaan.

Deel 1: BN'ers spotten in Utrecht