Studenten luchten anoniem hun hart op UU Confessions

#71 Nog steeds fan van het plan om ruimtes in te richten om studenten te laten knuffelen met de puppies van Diergeneeskunde. Ultieme tentamenstress-verlichting

De Utrechtse rechtenstudent Emma Hagen begon de facebookpagina UU Confessions in mei 2016 in navolging van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Op deze online-pagina kan elke student anoniem een post laten plaatsen. Dat gaat via een link naar Google Docs op de facebookpagina waarmee je je confession kunt inzenden. De berichten komen binnen bij oprichter Emma maar ook zij kan niet zien van wie de bekentenis afkomstig is. “Ik ben enkel de tussenpersoon die het plaatst. Ik filter de berichten, maar dat is meer omdat ik alleen de grappige wil selecteren. Het verrast me dat ik soms berichten plaats die ik zelf niet herkenbaar of grappig vind, maar die dan toch enorm populair blijken.”

#5 Ik wil alleen maar UIT-mentor worden voor de onschuldige eerstejaars studentes.

#27 Zuchten als mensen hardop pratend door de bibliotheek lopen, maar het zelf ook doen.

De online biechthype begon in 2012 met een Amerikaanse facebookpagina genaamd ‘OMG Confessions’, die bedoeld was voor jongeren van 18 jaar of ouder. Studenten uit India, de VS en Groot Brittannië namen het idee al snel over om een dergelijke pagina voor hun universiteit op te richten. Ook Nederlandse studenten volgden. Volgens Emma is het voornaamste doel van de pagina om studenten een podium te geven waar ze dingen kwijt kunnen die ze niet onder hun eigen naam durven zeggen. Maar wat als een bericht gemeen wordt? Emma: “Echt kwetsende dingen zou ik niet plaatsen, maar die worden ook niet ingezonden. Het is boven alles een grappig bedoelde pagina.”

#72 Er maar niet aan kunnen wennen dat 'werkcollege' wordt afgekort tot 'WC'.

Veel studenten blijken zichzelf dan ook in berichten te herkennen. Geschiedenisstudent Pepijn vindt de meeste posts erg grappig. “De enige keer dat ik het echt niets vond, was toen er een denigrerend bericht opstond over hbo-studenten in de UB. Ik vond het nergens op slaan, maar gelukkig zag je dit ook in de comments terug.”

Met 1300 likes doet de pagina het prima, maar echt storm loopt het nog niet. Steffie (premasterstudent Arbeid, Zorg & Participatie) is dan ook matig enthousiast over de posts. “Ik had oprecht gehoopt dat er meer roddels en vieze verhalen op zouden staan. Ik vind het concept leuk, maar de berichten zijn nog te suf.” Ook Biologiestudent Margot zoekt de pagina niet vaak op. “Er komen wel herkenbare dingetjes terug, zoals bepaalde frustraties op de universiteit over tentamens en rooster of over de UB. Ik begrijp best dat anderen hier iets op posten, maar ik zou mijn confessions eerder delen met vriendinnen en medestudenten.”

#73 Toch jammer als je volgens de handleiding een hoger cijfer zou kunnen halen voor je scriptie als je alles in het Engels doet, maar bij het vak waar jij bent ingedeeld alles in het Nederlands wordt gedaan. Weird.

Waar de UU Confessionspagina in populariteit nog wat achterblijft, doet een soortgelijke pagina bij onze zuiderburen het wel heel erg goed. Zo heeft de Universiteit van Antwerpen een biechtpagina op Facebook met bijna 27.000 likes, 10.846 posts en schromen studenten daar niet af en toe wat persoonlijks te delen:

#10837 Vanwege een assistent alvast een tip voor de dames met herexamens: Korte rokjes op examens zijn geen aanrader. Dat toont immers duidelijk aan dat de studente de stof niet onder de knie heeft.

#10813 Belangrijk!!!
Beschikt er iemand over photoshop/excel skills? Ik wil mijn punten manipuleren (voor mijn ouders).
Ik ben bereid om hiervoor te betalen.
PS: dit is geen grap, ik meen het echt. Reageer hieronder als je me van dienst kan zijn.

Onder de Nederlandse studenten lijken vooral coassistenten behoefte te hebben aan een plek om hun frustraties van zich af te schrijven. De pagina Co-assistent confessions is met 15.000 volgers, 14.000 likes en 615 posts verreweg de populairste pagina van het land. Geneeskundestudenten van alle universiteiten posten hier hun geheimen en liefdesperikelen:XXXX

# Na een aantal weken op een afdeling te hebben gelopen erachter komen dat je maar één ding echt hebt geleerd: Je bent verliefd op je mede-co. (don't know much about ...)

De pagina UU Confessions doet denken aan de in 2012 opgerichte UB Gespot, wat in die tijd met 13.000 likes een ongekende hit was. Het verschil in volgers kan Emma niet verklaren. “De laatste weken heb ik wel inzendingen gehad, maar door scriptiedrukte en vakanties heb ik niets geplaatst. Het aantal inzendingen verschilt enorm per periode en misschien zit ik er nu niet dicht genoeg op. Ik heb de laatste maanden wel gemerkt dat het balletje ineens kan gaan rollen. Het zou dus zomaar kunnen dat ik binnenkort ook gewoon aan die 13.000 likes zit!”