Studenten succesvol met digitaal prikbord voor proefkonijnen

Proefpersonen gezocht. Het prikbord in het Van Unnik

Proefbunny.nl is één van de  succesvolle ondernemingen van de Utrechtse studenten Chen-Yee Chong en Ca-Binh Tran. Hoewel een associatie met Playboy snel is gemaakt, worden op deze site vraag en aanbod van proefpersonen samengebracht.

Masterstudent Business Informatics Chen-Yee Chong (26) stond op een dag voor een prikbord in De Uithof dat volhing met briefjes waarop studenten en onderzoekers proefpersonen zoeken voor hun onderzoek of afstudeerproject. Chen-Yee dacht dat het handig zou zijn als er een online prikbord voor proefpersonen zou zijn. Eén centrale plaats waar vraag en aanbod samenkomen. Overzichtelijk en met een groter bereik dan een fysiek bord. Omdat een dergelijke site in Nederland nog niet bestond besloot Chen-Yee om samen met haar zakenpartner en studiegenoot Ca-Binh Tran (26) de website proefbunny.nl te lanceren.

Business model
Ca-Binh schroefde de website eigenhandig in elkaar. “Ik had al vaker een website gemaakt, maar dan in opdracht, bijvoorbeeld voor de basketbalvereniging waarvoor ik speel.” Om aandacht te krijgen voor hun website struinden Ca-Binh en Chen-Yee alle fysieke prikborden af op de universiteit. “We mailden de onderzoekers en studenten om ze op ons initiatief te wijzen.” De reacties waren positief en daarom besloot het tweetal afgelopen zomer een verbeterde versie van hun website uit te brengen. “Daarin hebben we alle feedback van gebruikers gestopt, maar ook de ervaringen die we opdeden tijdens het keuzevak ICT Entrepreneurship, dat onderdeel is van de masteropleiding Business Informatics”, zegt Chen-Yee.

Tijdens dat vak deden de studenten mee aan een competitie. Het duo behaalde de derde plek en stopte het prijzengeld in de website. “Het belangrijkste is dat we het business model tijdens de wedstrijd konden uitwerken”, legt Ca-Binh uit. Advertenties op de site leverden niet genoeg op om de serverkosten te dekken. “Nu verdienen we geld door aanbevolen onderzoeken bovenaan de pagina te zetten. Daarnaast vragen we geld aan onderzoekers die in onze database profielen van proefpersonen kunnen zoeken”, zegt Ca-Binh.

Geld verdienen
De ambitie is om van proefbunny.nl in de toekomst de grootste proefpersonensite van Nederland te maken, zegt Chen-Yee. Daarom moet de site nog meer gepromoot gaan worden in de nabije toekomst. “Niet alleen studenten zijn een relevante doelgroep. In principe kan iedereen proefpersoon zijn. We zien dat veel mensen via Google bij onze site uitkomen via de zoekopdracht ‘geld verdienen’”, grijnst Ca-Binh. Via interviews, het aanschrijven van studentenverenigingen en een nieuwsbrief moet de database met profielen van proefpersonen verder groeien. “Eén grote database zorgt ervoor dat je aantrekkelijk wordt voor surveys want die hebben altijd respondenten nodig”, zegt Ca-Binh.

Kantoor
In de studentenkamer van Ca-Binh in Casa Confetti in De Uithof staan grote stellagekasten tegen de muur. Op de planken liggen enveloppen in verschillende maten en ander verpakkingsmateriaal keurig opgestapeld. Ernaast ligt een deel van de handelswaar: behuizingen voor harde schijven. De studentenkamer als expeditieruimte.

Omdat Proefbunny.nl niet het enige bedrijf blijkt te zijn dat Ca-Binh en Chen-Yee samen bestieren, hebben ze ook elders opslagruimte. “In 2010 zijn we tegelijkertijd met de aanvang van onze master de Chong & Tran Web Company begonnen. Daar hangen een aantal ondernemingen onder, waaronder enkele webwinkels zoals PopAsia.nl (deze webwinkel bestaat niet meer, red januari 2014) en HDDCaddy.nl”, zegt Ca-Binh. PopAsia is een site waar je Aziatische kleding, accessoires en game merchendise kunt kopen. Met HDDCaddy verkoopt het tweetal  behuizingen voor harde schijven aan mensen en bedrijven die je in je laptop of pc kunt inbouwen. Die vervangen de DVD-speler, zodat er ruimte ontstaat voor een extra harde schijf.

Serie-studentondernemer
Met een beetje goede wil zou je Ca-Binh en Chen-Yee serie-studentondernemers kunnen noemen. “Op een gegeven moment hadden we twintig websites maar soms werkt iets niet en dan trek je de stekker eruit”, zegt Chen-Yee. Momenteel heeft het duo vier webwinkels en drie websites. “Daarvan is HDDCaddy het belangrijkste project voor wat betreft de omzet. In de eerste negen maanden hebben we 70.000 euro aan omzet gedraaid, zegt Ca-Binh desgevraagd. Dat ‘project’ financiert de andere webwinkels en websites.

Langstudeerboete
Om een boete voor te zijn hebben de twee masterstudenten hun ov-kaart en studiefinanciering stopgezet omdat ze te veel bijverdienen. Chen-Yee vertelt dat ze al een langstudeerboete heeft gehad omdat ze van masteropleiding was geswitcht. “Het geld is al afgeschreven maar ik heb gelezen dat je dat in 2013 terug krijgt.” Het tweetal houdt de politiek sowieso nauwlettend in de gaten om op de hoogte te blijven. Zo moeten ze als ondernemer ook anticiperen op de aanstaande btw-verhoging.

Afstuderen
Omdat Chen-Yee en Ca-Binh allebei afstuderen en daarom geen colleges meer volgen, kunnen ze relatief veel tijd in hun ‘projecten’ stoppen. Ca-Binh : “Het begint dagelijks om 13.00 uur met het inpakken van de pakketjes voor de verschillende webwinkels. We zijn net een postorderbedrijf. Voor 18.00 uur moet het af zijn, omdat we dan nog de laatste lichting van de post halen.” Ook moeten vragen van klanten beantwoord worden. Al met al best veel tijd, geeft hij toe. Soms vraagt hij zich dan ook af waarom hij nog studeert. “Het moet dit jaar gebeuren, het afstuderen, anders is het eeuwig zonde.”