Tips om betaalbaar een tweede studie te volgen

Het volgen van een tweede studie hoeft niet per se heel duur te zijn

Tip 1: Volg twee studies tegelijkertijd

Na veel onduidelijkheid besloot Onderwijsminister Bussemaker eind november 2013 dat studenten die een tweede studie gaan doen tijdens hun eerste studie tóch geen extra collegegeld hoeven te betalen. Goed nieuws dus voor de studenten die wat extra’s willen doen. Onze eerste tip is dan ook een gemakkelijke. Sta je nu ingeschreven bij een hbo of universiteit en weet je zeker dat je hierna nog een studie wilt volgen? Schrijf je dan in voor een tweede studie.

In principe mag je je voor de tweede studie nog inschrijven op de laatste dag van je eerste studie. Op die manier betaal je tot het einde van je tweede studie gewoon nog het wettelijke collegegeldtarief (1835 euro). Doe je de twee studies echt simultaan, dan krijg je twee titels voor de prijs van één. Houd er rekening mee dat twee studies tegelijkertijd volgen lastig kan zijn. Dat komt door aanwezigheidsverplichtingen, roosters en maatregelen zoals het bindend studieadvies. Ook waarschuwt Lotte (24), die de Master Nederlands en een Master tot Redacteur -Editor volgt, dat het recht op studiefinanciering vaak verloopt bij een tweede studie, omdat je voor de meeste studies maar voor een periode van 4 jaar een beurs krijgt. Daarna kun je nog 3 jaar lenen en 1 jaar met je ov-studentenkaart reizen.

Tip 2: Volg een tweede studie in de sector zorg of onderwijs

Heb je de wens of ambitie om een tweede studie te volgen die valt binnen de sectoren zorg of onderwijs? Dan heb je geluk. Degene die na hun eerste afgeronde studie willen doorleren in de zogeheten tekortsectoren zorg of onderwijs, betalen voor een tweede opleiding het wettelijk collegegeldtarief (1835 euro). Om te bepalen of een opleiding een zorg- of onderwijsopleiding is, kan men het centraal register opleidingen hoger onderwijs (Croho) bij DUO raadplegen.

Er zijn wel enkele restricties. Zo mag je afgeronde opleiding niet vallen binnen één van deze twee tekortsectoren en worden de diploma’s alleen bekostigd als je onafgebroken voor de tweede opleiding staat ingeschreven.

Tip 3. Studeer thuis

Heb je genoeg zelfdiscipline? Zet je laptop dan aan. Wereldwijd zetten universiteiten zoals Harvard colleges online. Nederland doet ook mee; Leiden, Delft en de UvA breiden hun aanbod uit met onderwijs in de vorm van MOOCs: Massive Open Online Course(s). Groot voordeel is dat je op elk gewenst moment in je snuggy of pyjama op de bank een voor jou nuttig hoorcollege kunt volgen. Nadeel is dat je geen diploma kunt halen met het volgen van MOOCs.

Een universiteit die zowel online colleges als de mogelijkheid biedt om een officiëel bachelor- of masterdiploma te halen is de Open Universiteit. Het studieaanbod van de Open Universiteit bestaat uit afzonderlijke cursussen, bachelor- en masteropleidingen en korte studieprogramma’s die thuis gevolgd kunnen worden. Een opleiding is opgebouwd uit modulen (één module staat gelijk aan een studieduur van 100 tot 120 uur). Een overzicht van de kosten per module vind je hier. Goedkoop is anders, maar de kosten zijn lager doordat het instellingscollegegeld lager is dan van de andere universiteiten.

Marthe (27) behaalde eerder haar bachelor- en masterdiploma Culturele Antropologie aan de Universiteit Utrecht. Nu volgt ze, naast haar baan als stadsmanager Utrecht bij Stichting Nederlands Cares, een Master Onderwijswetenschappen aan de Open Universiteit. “Ik vind het prettig dat ik me naast mijn baan verder kan ontwikkelen, dat vergroot mijn kansen op de arbeidsmarkt in de toekomst. Daarnaast is het een groot voordeel dat je zelf je eigen studietempo kan bepalen, maar ik snap ook dat die vrijheid voor sommigen juist een groot nadeel kan zijn.”

Tip 4:  Studeer op kosten van de baas

Onderhandel tijdens je sollicitatiegesprek over je secundaire arbeidsvoorwaarden, tipt een medewerker van de Landelijke Studentenvakbond LSVb. “Ga je bijvoorbeeld werken bij een bureau dat zich bezighoudt met internationale handel, kijk dan of je de masteropleiding Internationale Betrekkingen kunt volgen op kosten van je baas.”

Ook tijdens je werk kun je onderhandelen met je baas, vertelt Karen (28). “Ik heb tijdens mijn sollicitatie niets gezegd over doorstuderen, maar tijdens het werk kwam ik allerlei hindernissen tegen en heb ik regelmatig om een opleiding gevraagd om mijn commerciële vaardigheden aan te scherpen. Af en toe heb ik een losse cursusdag gevolgd, maar dit jaar kreeg mijn directeur de kans om de opleiding Bedrijfskunde aan te bieden met een flinke subsidie. Daardoor volg ik nu een enorm aantrekkelijke studie.”

Tip 5: Studeer in het buitenland

Heb je de mogelijkheid dan is studeren in het buitenland een goede optie om goedkoop een tweede studie te volgen. Zo is het onderwijs in de Scandinavische landen gratis. Op deze site vind je een overzicht van de landen waar het onderwijs in die regio zonder kosten te volgen is.

Het land waar vorig jaar 6178 Nederlandse studenten naar zijn uitgeweken, is België. Bij onze zuiderburen staat het onderwijs hoog in het vaandel. Vandaar dat de kosten voor een studie, en ook voor een tweede studie, laag zijn: het collegegeld is 610,60 euro.

Lara (25), volgde in Antwerpen een tweede studie (journalistiek): “Ik ben heel blij dat ik ben gaan studeren in België: het was leuk om me onder te dompelen in een andere cultuur, daarnaast heb ik nu een masterdiploma op zak van een universiteit die goed aangeschreven staat. Houd er wel rekening mee dat je veel moet stampen voor tentamens en dat Belgische studenten in het weekend naar hun ouders gaan. Het kan daarom zijn dat er doordeweeks veel te beleven is in de Vlaamse steden, maar in het weekend juist weinig.”