UIT-voorzitter: 'Er is ruimte voor groei'

Volgens de voorzitter van de Utrechtse Introductie Tijd Josien van der Veen kunnen er volgend jaar nog meer eerstejaars meefeesten. Foto: Gwenda Knobel/DUB

Josien van der Veen loopt op d’r gemakje door het Griftpark. Zonnebrilletje op, wit UIT-shirtje aan en een ontspannen glimlach op d’r gezicht. De UIT-voorzitter kijkt terug op een zonnige, drukke, maar vooral geslaagde introductieweek.

Maar liefst 3800 eerstejaars trokken de afgelopen dagen onder leiding van mentoren door de stad. Vanaf de opening in TivoliVredenburg op maandagochtend tot de afsluiter op dezelfde plek, vier volle dagen later is het een groot feest geweest. De studenten hebben elkaar en de stad leren kennen.

Voorzitter Josien, 24 jaar oud en rechtenstudent, begon tien maanden geleden met haar bestuur aan het plannen van de UIT2015. Sommige dingen bleven hetzelfde (de buitenactiviteiten in het Griftpark en de informatiemarkt in de Botanische Tuinen), maar er was een groot verschil: het hart van de kennismakingsweek was dit jaar niet de tent op de University College Utrecht, maar muziekcentrum TivoliVredenburg. Door deze ontwikkeling was het voor het eerst in jaren ook mogelijk om te groeien. Er was ruimte voor tweehonderd meer UITlopers dan de vorige jaren.

Wij zijn heel tevreden", zegt Josien donderdagmiddag. "Er waren meer deelnemers en vrijwilligers dan we gewend waren en het ging goed, ook qua logistiek en veiligheid. Daar moeten wij natuurlijk op letten als organisatie als we duizenden studenten te voet en op fietsen op pad sturen. De sfeer was gemoedelijk en het paste ook in de stad. Het was gezellig druk."

De voorzitter ziet ook mogelijkheden voor het bestuur van volgend jaar om het aantal deelnemers uit te breiden: "Er waren ook dit jaar meer aanmeldingen dan plekken. Ik denk dat er volgend jaar ruimte is voor vierduizend UIT-lopers. Die kan je zonder grote aanpassingen veilig faciliteren. Er is dan nog steeds genoeg ruimte voor fietsen en de gezamenlijke lunches."

UIT-lopers positief over nieuwe festivallocatie
De samenwerking met TivoliVredenburg lijkt een schot in de roos voor beide partijen. De UIT heeft een mooie ruimte waar alle deelnemers makkelijk inpassen en het muziekcentrum staat op de kaart bij alle nieuwe studenten. Josien: "Beide partijen weten heel goed wat ze aan elkaar hebben. Dit was voor allebei een nieuw concept en we zullen binnenkort evalueren of we doorgaan en wat er eventueel aangepast moet worden. Van de deelnemers hoor ik vooral positieve geluiden."

Aan de vooravond van de UIT, in de nacht van zaterdag op zondag was er een incident in de Woollomooloo. Een preparty in de studentendiscotheek trok zoveel bezoek dat er mensen in de verdrukking raakten. De ‘Woo’ sloot daarop haar deuren. Tijdens de opening van de UIT werd deelnemers de dag daarna op het hart gedrukt geen uitspraken namens de UIT te doen. Niets nieuws verklaarde woordvoerder Michiel van Beers die dag: "We moeten waakzaam zijn met wat we communiceren over de UIT, alleen het bestuur kan sluitende antwoorden geven. Het staat de deelnemers natuurlijk vrij hun eigen mening te geven. Ik weet niet of de studenten het ook zo opgevat hebben, aan het einde van week gaan we de protocollen evalueren."

Een smet op het geslaagde feestje? Josien: "Studentenevenementen liggen altijd onder een vergrootglas, volgens mij hebben wij als bestuur wel gezegd wat er gezegd moet worden. We zullen het beleid gaan evalueren en aanpassen als dat nodig is."

Een hele leuke droom
En dan is het tijd om verder te gaan. Het Griftpark stroomt vol met UIT-lopers die een dagje komen chillen in het park. Josien heeft op een paar zere voeten en een schorre stem na nergens last van: "Ik krijg echt enorm veel energie als ik iedereen weer binnen zie lopen. Morgen is alles afgelopen, dat zal wel een bizarre ochtend worden. Een beetje alsof ik wakker wordt uit een droom, een hele leuke droom."

UIT-voorzitter Josien van der Veen kijkt tevreden terug op de drukste UIT ooit. Foto: Maarten Nauw (Trajectum)

*Dit interview kwam tot stand in samenwerking met onze collega´s van het HU-magazine Trajectum.