Universiteitsstrijd: ‘Als ik verklap wie wint, moet ik duizenden euro’s betalen’

Vanavond is het zover: de laatste poulewedstrijd van de Universiteitsstrijd waarin Utrecht het opneemt tegen Twente. Dan wordt duidelijk of Utrecht de poulewinnaar wordt. “Maar daar mag ik niks over zeggen.”

We gaan terug naar vorige week woensdagavond 21 september. Het is even voor achten en de televisie van biologiestudent Thomas Kluiver (20) staat aan. Op NPO2. De universiteitsstrijd begint ieder moment. Hij zit op de bank met zijn studievrienden Gijs en Joris. Klinkt allemaal niet heel bijzonder tot je weet dat Thomas één van de drie kandidaten is die de Universiteit Utrecht in de quiz vertegenwoordigt.

Samen met zijn twee vrienden kijkt hij deze avond naar de tweede aflevering waarin hij te zien is. De eerste aflevering was een week geleden. Toen moest de UU tegen Leiden en won Utrecht. Vandaag staat de Rotterdamse Erasmus Universiteit tegenover de Utrechters.

Het gebeurt niet iedere dag dat je jezelf op televisie terugziet. Thomas: “De eerste keer moest ik echt even wennen. Het is vooral heel raar om je stem terug te horen. Inmiddels heb ik de eerste aflevering al een aantal keer gezien en ben ik er wel aan gewend.”

Presentator Harms Edens introduceert de jongens. Rotterdam lijkt bij de eerste vraag in het voordeel, omdat deze om Erasmus draait. “Niet dat het ze hielp, let maar op, ze weten het niet,” verklapt Thomas alvast. “Wij hadden juist het voordeel, want wij zagen ‘Erasmus’ op hun bordje staan en toen wisten we het antwoord meteen.”

Televisie versus werkelijkheid
De wereld van de televisie spreekt voor velen tot de verbeelding maar optreden in een tv-programma viel Thomas alleszins mee. “Natuurlijk ben je wel even zenuwachtig, maar de opnames waren heel leuk. Dat intro hebben we tot in den treure herhaald, het moest er goed op staan.”

Harm Edens oogt tijdens de quiz als een leuke spontane presentator, dat kan in de werkelijkheid nog wel eens tegenvallen. Maar niet in dit geval, zegt Thomas. “Ik zou bijna zeggen dat hij in het echt nog leuker is.”

Terug naar de quiz. Het onderwerp is survival of the fittest. Een onderwerp dat Thomas, als bachelorstudent Biologie, op het lijf geschreven is. “Dit weet je”, merkt Gijs op. Maar op de televisie blijft het angstvallig stil. Thomas schudt zijn hoofd. “Ik wist het echt niet hoor! Ook achteraf had ik het niet geweten.”

De persoonlijke vragen die Harm Edens tussendoor aan de studenten stelt, zijn niet voorbereid en leiden soms tot spontane, bijzondere ontboezemingen. Zo leerden we in een eerdere aflevering dat de Utrechtse medespeler Dennis Vermeulen (22) een zwak heeft voor oudere vrouwen en vertelt hij dit keer dat ‘de eindeloze grootheid van het heelal hem beangstigt’.

Proefopnames
Voor studievriend Joris is het kijken naar de quiz ook bijzonder. Aanvankelijk werd hij door de redactie van het programma benaderd om deel te nemen. Hij had ook al meegedaan aan een proefopname, maar omdat hij uiteindelijk niet bij de echte opnames kon zijn, mocht Thomas, die ook aan een proefopname had meegedaan, zijn plaats innemen. De drie studenten die het voor Utrecht opnemen, kenden elkaar niet. “Na de proefopnames zijn we wat met elkaar gaan drinken om elkaar wat beter te leren kennen,” zegt Thomas.

Met biologiestudent Thomas, student Mediawetenschappen Dennis en psychologiestudent Jan, werd een uitgebalanceerd team gevormd. “Er komen in de quiz veel verschillende onderwerpen aan bod, maar met drie verschillende opleidingen kom je heel ver.”

Bijdehandjes
Een beetje rivaliteit is niet gek bij een wedstrijd tussen de verschillende universiteiten en vanaf de bank wordt dan ook het gedrag van de tegenstander nog even op de korrel genomen. “Bijdehandjes zijn het wel hè”, merkt één van de jongens op wanneer de Rotterdamse studenten ongevraagd commentaar leveren op een opmerking van Harm Edens.

Bijdehand of niet, de jongens uit de havenstad winnen het niet van de Utrechters. Met een eindstand van 75 voor Rotterdam, maar 100 voor Utrecht is dit deel van de strijd gewonnen door de Domstad.

Het is nu ook heel aannemelijk dat het team van de Universiteit Utrecht doorgaat naar de volgende ronde. Voor Thomas is het allemaal geen verrassing meer omdat de afleveringen van tevoren zijn opgenomen.

“We deden een aflevering per dag en we zijn dus meerdere keren naar Amsterdam gegaan voor de opnames.” Hoe vaak hij naar Amsterdam geweest is, houdt hij voor zichzelf. De uitslag van het programma blijft natuurlijk geheim.

“Ik mag er niets over zeggen. Het is soms wel moeilijk, maar ik moet gewoon goed opletten”, zegt hij. “De straf voor het laten uitlekken van de uitslag is ook niet mals. Als ik het zou verklappen moet ik 10.000 euro boete betalen. Met dat in het achterhoofd is het toch een stuk gemakkelijker om het geheim te bewaren.”

Wedstrijdverloop
Dinsdagavond 27 september (vanavond) is Utrecht weer aan de beurt. Om 19.55 uur kijk je de laatste voorronde op NPO2 wanneer Utrecht en Twente de arena betreden. Utrecht heeft in het klassement 6 punten, Twente  1, daarmee is Utrecht al zeker van een plek in de halve finale. Wint Utrecht vanavond dan wordt de UU de nummer 1 in het klassement.

Van de andere poule gaan poulewinnaar Eindhoven en de Universiteit van Amsterdam door naar de halve finale.

De eerste halve finale wordt woensdag 28 september uitgezonden. Op donderdag isde andere halve finale. Vrijdagavond is de finale.

Uitzendingen terugkijken? Klik hier.