Utrechtse studenten op wateronderzoek in Lombok

Eén eiland en 27 gemotiveerde studenten met een onderzoeksopdracht op zak. Die vormen de basis voor het Research Project 2012-2013 van ouderejaars studenten Bestuurs- en Organisatiewetenschap. Vandaag zitten ze in het vliegtuig naar het Indonesische Lombok.

"Het doel van het Research Project is om kwalitatief veldonderzoek te doen en Lombok inzicht te geven in hun watermanagement”, aldus Mandy Brouwer van de zevenkoppige commissie die het Research Project leidt. Ze vertelt dat Lombok een tekort aan schoon water heeft, maar dat het eiland ook te maken kan krijgen met overstromingen en tsunami’s. Het water wordt bovendien voor veel verschillende doeleinden gebruikt: om in te wassen en om een rijstveld te irrigeren bijvoorbeeld.

"Natuurlijk hopen we met ons onderzoek iets te kunnen betekenen voor de plaatselijke bevolking”, zegt Mandy, “maar we zijn geen hulporganisatie. Wij hebben niet de perceptie dat we in een paar weken echte verandering teweeg kunnen brengen. De nadruk ligt op het oefenen met het opzetten en uitvoeren van kwalitatief onderzoek in de praktijk."

Maar het Research Project dient in de eerste plaats als leertraject, dat verklaart dat het hier gaat om een keuzevak voor derdejaars studenten Bestuurs- en Organisatiewetenschap of masterstudenten. Ze kunnen er 15 studiepunten mee verdienen.

Waarom er gekozen is voor het thema waterschaarste is eigenlijk toeval. "Het had van alles kunnen zijn", zegt Dide van Eck, ook lid van de organiserende commissie. Zo is er in de vorige edities onderzoek gedaan naar de maatschappelijke gevolgen van het vernieuwde Koninkrijkstatuut op Curaçao (2009) en naar de nalatenschap van het WK Voetbal 2010 in Johannesburg (2011). Sterk uiteenlopende onderwerpen dus.

Mandy en Dide zijn samen met de vijf andere studenten al bijna een jaar bezig met de voorbereidingen voor het Research Project. "De commissie begon ongeveer een jaar geleden met een wereldkaart voor de neus, op zoek naar een mooie bestemming. En geloof me, daar zijn er veel van! Het duurde maanden voor we de knoop hadden doorgehakt."

De studenten waren immers vrij in de keuze van onderwerp en bestemming, zo lang het maar uitging van het wetenschappelijk perspectief van hun opleiding Bestuurs- & Organisatiewetenschap. "We kozen voor waterschaarste in Indonesië, omdat het een onderwerp is wat ons allen aansprak en omdat Nederland bekend staat om haar kennis over waterschaarste. Daarnaast had de universiteit al goede contacten in Indonesië, wat natuurlijk goed van pas kwam", aldus Mandy.

Eén van die contacten is UU-promovendus Haq. Hij is afkomstig van Lombok. Mandy: "Hij geeft colleges aan Universitas Mataram in Lombok, waarmee wij samenwerken voor dit project. Ook heeft hij geregeld dat er het afgelopen najaar government officials uit Indonesië bij de USBO op bezoek zijn geweest".

Vorig jaar juli waren het thema en de bestemming officieel rond, waarna andere studenten zich konden aanmelden voor het Research Project. In november werden 20 studenten geselecteerd. Vanaf januari 2013 zijn er door de projectgroep diverse onderwijsbijeenkomsten georganiseerd, waar de nadruk steeds weer op iets anders lag. Mandy: "We leerden bijvoorbeeld hoe je onderzoek doet in het buitenland en we kregen les in Bahasa, de officiële Indonesische taal."

In de afgelopen weken hebben de twintig studenten in duo's een onderzoeksvoorstel moeten inleveren rondom het thema waterschaarste. Er worden tien sub-onderzoeken uitgevoerd op Lombok. Zo doet één duo onderzoek naar de effecten van awareness programma’s met betrekking tot hygiëne en een ander duo onderzoekt de invloed van toerisme op watermanagement. De studenten zullen in Lombok samenwerken met Indonesische studenten en professoren van Universitas Mataram. "Zij kunnen ons weer in contact brengen met lokale boeren en bupati's, de dorpshoofden", legt Mandy uit.

Tijdens het verblijf dat in totaal zes weken zal duren, zullen Mandy en Dide zich met hun commissie vooral faciliterend opstellen. Zij regelen de accommodatie, onderhouden het contact met de Universiteit Utrecht, gaan mee het veld in en organiseren excursies en uitjes op de vrije dagen. Zo staan surfles en een weekendje naar de Gili eilanden al gepland. "Je bent tenslotte niet elke dag in Azie", aldus de enthousiaste onderzoekers in spe.

De onderzoeksresultaten zullen aan het einde van de zes weken gepresenteerd worden tijdens een internationale conferentie in Indonesië. Uiteindelijk zullen alle tien de onderzoeksartikelen gebundeld worden in een boek. De bundel wordt gepresenteerd tijdens een symposium op 14 november in het Louis Hartlooper Complex in Utrecht.

De studenten houden op DUB een blog bij over hun weken op Lombok. Klik voor aflevering 1.