UU-studenten beginnen Looplearn

UU-platform voor tweedehands studieboeken in de maak

Tweedehands studieboeken. Foto's 123rf, Shutterstock, bewerking DUB
Foto's 123rf, Shutterstock, bewerking DUB

Looplearn is een sociale onderneming zonder winstoogmerk die denkt een oplossing te hebben gevonden voor een veelvoorkomende frustratie: het kopen en verkopen van studieboeken. Want studieboeken zijn duur. De Universiteit Utrecht schat dat studenten tussen de 65 en 85 euro per maand uitgeven aan studiematerialen waaronder boeken.

Studenten kunnen via hun studievereniging boeken kopen, maar dit gaat tot nog toe om nieuwe boeken, geen tweedehandse. Bachelorstudent Global Sustainability Science Andrea Boeri en een van de oprichters van Looplearn ging voor zijn studie op zoek naar tweedehands boeken in de buurt, maar kon niet echt iets naar tevredenheid vinden. “Ik moest kijken op sites als Vinted, die meestal over kleding gaan”, zegt hij. Maar wie online koopt, weet nooit zeker in welke staat het boek is.

Medeoprichter Erik Shin, bachelorstudent Economics & Business Economics, heeft ook een frustrerende ervaring met het kopen en verkopen van studieboeken. Voor een vak had hij een boek nodig wat hij alleen nieuw kon kopen voor zo’n 80 euro. Aan het einde van het vak kon hij het voor slechts 7 euro verkopen. “Ik vond het oneerlijk”, vertelt hij. “Maar zo werkt de markt nu eenmaal.”

The founders of Looplearn. Foto: Looplearn

De oprichters van Looplearn. Op links Erik Shin en helemaal rechts Andrea Boeri. Foto: Looplearn

Lokaal aspect
Mede uit frustratie is Looplearn bedacht, een onderneming die de toegankelijkheid van het hoger onderwijs kan vergroten door gebruikte studieboeken op een economisch en ecologisch duurzame manier te herverdelen, zegt Erik. Looplearn is opgericht bij Enactus Utrecht, dat onderdeel is van een internationaal netwerk dat studenten ondersteunt in het opzetten van een sociale onderneming.

De oprichters hopen dat een lokaal beheerd platform voor tweedehands boeken de prijzen en de footprint van boeken kan verlagen, aangezien het drukken en vervoeren van nieuwe boeken milieukosten met zich meebrengt. Boeken kunnen binnen het platform worden bewaard zolang ze relevant zijn, en worden verkocht en doorverkocht tussen oude en nieuwe studenten. Op deze manier kan een enkel boek vele nieuwe vervangen. Het biedt studenten ook een manier om zowel goedkopere boeken te kopen als ze te verkopen om hun investering terug te verdienen, zeggen de oprichters.

Tweedehands studieboeken. Foto's 123rf, Shutterstock, bewerking DUB

Case study
Het lokale aspect maakt Looplearn anders dan bestaande platforms zoals Bookswap en Bookmatch, die landelijk of zelfs internationaal actief zijn. Elke universiteit, zo is de redenatie, heeft specifieke vakken waarvoor bepaalde literatuur nodig is. Het lokale karakter van Looplearn, zegt Erik, zorgt ervoor dat studenten gemakkelijker boeken kunnen vinden die aan hun behoeften voldoen.

Als voorbeeld noemt hij dat studenten van andere Nederlandse universiteiten, zoals die in Rotterdam en Delft, baat hebben bij de lokale tweedehandsboekenmarkten aldaar. Als het model daar werkt, kan het volgens hem ook werken voor de Universiteit Utrecht. “Het is gewoon nog niet eerder gedaan. Misschien ziet niemand het echt als een winstgevende onderneming, maar winst is dan ook niet ons doel.” Erik zegt ook dat ze vanwege het non-profitkarakter van Looplearn minder kosten dan andere platforms.

Erik herinnert zich hun case study - een “trialrun” van hun bedrijfsmodel - die in het tweede semester van het academiejaar 2023-2024 in twee vakken van het Global Sustainability Science-programma werd uitgevoerd. Alleen al dankzij groepchats in WhatsApp konden ze vijf boektransacties faciliteren. Hij is er zeker van dat het model door het specifieke platform succesvol zal zijn in een grotere markt.

Looplearn is onlangs een logistieke samenwerking aangegaan met the Green Office van de UU. Dat kantoor is nu hun uitvalsbasis. Ze hebben ook een website en een Instagram-account. Nu willen ze hun activiteiten uitbreiden naar de hele universiteit. Op de lange termijn hoopt Andrea om een platform te ontwikkelen dat echt bij de universiteit hoort, zodat elke nieuwe student ervan af weet en regelmatig kijkt of ze er de boeken kunnen vinden die ze nodig hebben. In een ideale wereld zou iedereen zijn boeken recyclen, vat Erik samen.

Het Looplearn-team nodigt DUB-lezers uit om deze enquête voor 10 juni in te vullen om zo te kijken hoe groot de animo is voor een tweedehands-studieboekenmarkt. Wie de enquête invult, maakt kans op een prijs van 50 euro. De verzamelde informatie helpt de bedenkers hoe ze het beste kunnen uitbreiden en studenten kunnen bereiken die hun diensten het meest nodig hebben. Ze nodigen lezers ook uit om hun Instagram-pagina te bekijken voor meer informatie.