UU-student Bart Maessen in iTunes top 3 met Nederlandstalige boyband

Bart Maessen zou graag een soort van sportbeurs voor studerende artiesten willen.

Samen met twee vrienden zingt derdejaars Informatiekunde Bart Maessen in de Nederlandstalige band Zomaer. Op 10 april brachten ze hun eerste single uit. Deze stormde de iTunes top 3 in. Zingen en studeren; hoe krijgt hij dat voor elkaar?

UU-student Informatiekunde Bart Maessen (22) vormt samen met vrienden Thomas en Robin de Nederlandstalige band Zomaer. Ze bereikten in oktober de halve finale van Hollands got talent en sindsdien veroveren ze langzaam heel Nederland. Hun eerste single Misschien verliefd kwam 10 april uit en stond binnen een dag in de iTunes top 3.

Hoe kom je in zo’n band terecht?
“Twee jaar geleden deed ik met vijf vrienden mee aan de voorrondes van X-factor. Dit was toen puur voor de grap, we kwamen niet verder dan de eerste ronde. Een jaar later werden Robin, Thomas en ik benaderd door Eugene, de voormalige manager van B-brave en een bekende in entertainmentland. Ons enthousiasme en het plezier wat wij op het podium uitstraalden, was bij hem blijven hangen. Hij vond dat wij een gunfactor hadden en wilde graag met ons verder. Sindsdien werken we met z’n vieren keihard om van Zomaer een succes te maken. We treden veel op, bijvoorbeeld op de TINAdagXl,  de Kidstop20 en verschillende evenementen zoals de Huishoudbeurs en de Red Bull zeepkisten race.

Zingen in een Nederlandstalige band, is dit waar je van droomde?
“Mijn grootste droom was altijd al om iets in de muziek te gaan doen. Ik speelde al vroeg gitaar en met Robin maakte ik liedjes die we op YouTube zetten. Deze liedjes schreven we ook in het Nederlands, dit gaf ons de mogelijkheid om dieper op de teksten in te gaan. Het is nooit mijn doel geweest om beroemd te worden. Ik moet ik er soms nog aan wennen dat mensen mij herkennen en speciaal voor ons komen.”

Jullie eerste single is een feit, hoe voelt dat?
“Op 10 april is onze single Misschien verliefd uitgekomen. Het nummer hebben we samen met Robert D. Fisher geschreven, die eerder samenwerkte met Glennis Grace, Gerard Joling en Mainstreet. We zijn de hele week op pad geweest om onze single te promoten. Binnen een dag stond ons liedje op nummer 3 in de iTunes daglijst. Dat was ontzettend gaaf. De vrolijke reacties en het enthousiaste publiek maken het werk leuk. Er luisteren bijvoorbeeld veel jonge meiden naar onze muziek, en die kunnen vaak heel uitbundig reageren. Wanneer ik aan het eind van een optreden een groot applaus krijg, geeft dit mij écht een kick.”

Is dit nog wel te combineren met je studie?
“Ik zit nu in mijn derde jaar Informatiekunde. Hoe beter het gaat met onze band, hoe lastiger het wordt om dit met mijn studie te combineren is. We zijn vaak van huis, en als we eenmaal thuis zijn besteden we veel tijd aan zangoefeningen en het schrijven van nummers. Stiekem is dit ook allemaal veel leuker dan school.

“Mijn medestudenten en vrienden van Histos reageren gelukkig allemaal enthousiast. Ik vind het fijn dat mensen in mijn naaste omgeving het ook tof vinden wat ik doe. Omdat ik als enige van de band nog studeer, wordt ons schema aangepast aan mijn rooster. “Opnames en repetities worden zoveel mogelijk om mijn colleges heen gepland. Als we echt een belangrijk optreden hebben, sla ik weleens een les over. De universiteit heeft helaas (nog) geen speciale regeling voor artiesten. Er is al wel een sportbeurs voor sporters, maar dit geldt niet voor mij. Dit vind ik jammer, wat ik nu doe is echt een driedubbele fulltime baan, het is lastig om dit op een goede manier met mijn studie te combineren.”

Wat doe je naast Zomaer nog meer?
“Zomaer heeft ook andere deuren voor mij geopend. Laatst hebben we bijvoorbeeld een promotiefilmpje voor Warchild mogen maken. Kinderen kunnen een pakket bij Warchild bestellen met spulletjes en tips om geld op te halen tijdens koningsdag. Een deel van het geld kunnen ze vervolgens aan Warchild doneren. We promoten deze actie via ons eigen YouTube-kanaal. Ik vind het  mooi dat ik via Zomaer mijn bijdrage kan leveren aan zulke initiatieven.

“Daarnaast werken we ook voor Ponkers, dit is een ander YouTube-kanaal dat luchtige en grappige video’s publiceert voor bijna 100.000 abonnees. Met vijf jongens maken we drie keer in de week een filmpje. We voeren gekke opdrachten uit, of we haken in op de actualiteit. Laatst hebben we bijvoorbeeld een parodie op Meisje thuis van Nielson gemaakt. Samen bedenken we de tekst, en met een team van professionele filmers maken we de clip zo goed mogelijk na.

Wat zijn je plannen voor de toekomst?
“Hoewel ik informatiekunde echt een interessante studie vind, merk ik dat mijn passie bij de muziek ligt. Toch wil ik volgend jaar mijn bachelor afronden, het is een fijne gedachte om een diploma als back-up te hebben. Mijn doel is om in ieder geval één dikke hit met Zomaer te scoren. Ik verwacht niet dat dit meteen met de eerste single zal gebeuren, maar we werken er in ieder geval hard voor”.

Benieuwd geworden naar de nieuwe single, of de vele Vlogs en video’s die Bart voor Zomaer en Ponkers heeft gemaakt? Volg @Zomaerofficial dan op YouTube, Facebook, Twitter en Instagram. De single is te beluisteren via Spotify en te downloaden via alle muziekkanalen