Vijf UU'ers naar Paralympische Spelen

Paralympische toppers Roos Overbaan (rolstoelbasketbal) en Korie Homan (rolstoeltennis) in actie. Foto's: Mathilde Dusol

UU-sporters die deelnemen aan de Paralympische Spelen winnen opmerkelijk vaak een medaille. Dat blijkt uit een historisch overzicht van DUB. In Rio komen vijf UU'ers in actie. *update*

Vanavond beginnen in Rio de vijftiende Paralympisch Spelen. Vijf deelnemers hebben een UU-diploma op zak: Sanne Voets doet mee bij het paardrijden en Elvira Stinissen bij het zitvolleybal. Verder zijn Carina De Rooij-Versloot, Roos Oosterbaan en Sanne Timmerman van de partij bij het rolstoelbasketbal.

Elvira Stinissen hoorde twee weken geleden pas dat ze naar Rio mocht afreizen. Het Nederlands zitvolleybalteam had zich aanvankelijk net niet gekwalificeerd voor de Paralympische Spelen, maar profiteerde van de boycot van Rusland. Dat land mag vanwege dopinggebruik niet deelnemen.

Onze paralympische helden
De Paralympische Spelen worden sinds 1960 gehouden. Sinds 1988 vindt het evenement plaats in dezelfde stad als de Olympische Spelen. Het deelnemersaantal is de afgelopen 56 jaar gegroeid tot 4200. DUB ging op zoek naar alle deelnemers die ooit aan de UU afstudeerden. We vonden er twaalf.

Met ons paralympisch overzicht geven wij een vervolg aan ons project ‘Olympische helden van de UU’. Onder dit artikel tref je een overzicht aan van alle Paralympische helden van de UU. Klik op de portretten voor meer informatie over de desbetreffende sporter. Zijn we iemand vergeten of is de informatie onvolledig of onjuist? Meld het ons via dubredactie@uu.nl.

*update 11 september 2016* Na publicatie van dit artikel kregen wij te horen dat wij tafeltennisser Marc Londo zijn vergeten. Hij behaalde in 1992 in Barcelona de kwartfinale en werkt nota bene als gastdocent voor de UU. We hebben hem inmiddels toegevoegd aan het overzicht. Dat telt nu dus 13 UU-sporters.

Tien medaillewinnaars
Van de vijf UU-sporters die er in Rio bij zijn, wonnen er vier al eens een medaille. Alumna Bestuurs- & Organisatiewetenschap Elvira Stinissen behaalde in 2008 brons met de Nederlandse zitvolleybalsters. Psychologe Carina De Rooij-Versloot, Neerlandica Roos Oosterbaan en Psychologiebachelor Sanne Timmerman wonnen brons in 2012. In Rio behoren de Nederlandse basketbalsters weer tot de favorieten.

Neerlandica Sanne Voets was vier jaar geleden in Londen vierde en hoopt nu op een hogere klassering. De amazone werd al een keer wereldkampioen. Als Voets straks inderdaad in de prijzen valt, zou dat passen in het beeld dat we hebben van Utrechtse studenten en afgestudeerden die deelnemen aan de Paralympische Spelen: ze winnen uiteindelijk in de meeste gevallen een medaille.

Van alle twaalf UU-deelnemers in ons overzicht viel behalve Voets alleen rolstoelbasketbalster en alumna Pedagogische Wetenschappen Fleur Pieters nog niet in de prijzen. Het bronzen rolstoelbasketbalsucces in Londen ging aan haar neus voorbij omdat ze tijdelijk was gestopt. Voor Rio viel zij net buiten de Nederlandse selectie, maar ze is eerste reserve.

Het gouden tennissucces
In totaal wonnen de twaalf sporters 23 medailles. Boegbeeld van de Utrechtse paralympiërs is rechtenalumnus Rutger Sturkenboom. Hij mag met recht de Utrechtse "mister Paralympics" genoemd worden. Vanaf 1988 nam hij deel aan liefst vier Paralympische Spelen. Daarbij won de zwemmer vijf keer een zilveren medaille en vier keer een bronzen medaille. Daarna was hij onder meer actief in de atletencommissie van de Paralympics.

Waar Sturkenboom op 0.03 van een seconde van het goud bleef steken in 1996, wist rolstoeltennister Korie Homan in 2008 als enige van de twaalf UU-paralympiërs goud binnen te slepen. In de enkelspelfinale kreeg Homan een grote domper te verwerken omdat ze tegen de paralympische legende Esther Vergeer twee matchpoints weggaf. In het dubbelspel volgde de revanche op Vergeer: goud. Homan hoopt in oktober af te studeren als dierenarts.

Ranglijst van Paralympiërs (goud telt het zwaarst, dan zilver, dan brons)

Korie Homan (rolstoeltennis)goud en zilver
Rutger Sturkenboom (zwemmen)5 x zilver, 4 x brons
Marion Nijhof (zwemmen)zilver en 3 x brons
Chantal Boonacker (zwemmen)2 x brons
Nico Blok (rolstoeltennis)brons
Roos Oosterbaan (rolstoelbasketbal)brons
Elvira Stinissen (zitvolleybal)brons
Sanne Timmerman (rolstoelbasketbal)brons
Sanneke Vermeulen (judo)brons
Carina Versloot (rolstoelbasketbal)brons

Opvallend is dat sommige UU-paralympiërs behoorlijk wat uithoudingsvermogen moesten tonen voordat ze de felbegeerde medaille in de wacht konden slepen. Tafeltennisser Nico Blok was succesvol bij zijn derde deelname aan de Paralympische Spelen. In het Mekka van zijn sport, China, legde hij in 2008 beslag op de derde plek.

Op de dag van de huldiging in Nederland mocht de Economie-alumnus aanschuiven aan de tafel van talkshowhosts Pauw & Witteman om te vertellen waarom de Paralympische sporters aan topsport doen en om het eind van zijn topsportcarrière aan te kondigen.

Ook rolstoelbasketballers Carina De Rooij-Versloot (master Kinder- en Jeugdpsychologie) en Roos Oosterbaan (Master Nederlands) wisten pas brons te winnen bij hun derde Paralympische deelname. Ze beginnen in Rio aan hun vierde toernooi.

Hieronder de Paralympische Helden ….

Nico Blok

Tafeltennis