Wat studenten doen als de zon schijnt

Deze week is dan eindelijk écht de zomer begonnen. Temperaturen stijgen, studieboeken mogen voorlopig naar de zolder en eindeloze barbecuesessies in het park zijn weer legitiem. Maaike de Jager fotografeerde voor DUB zomerhangende studenten.

Dit mannenhuis aan de Sweelinckstraat heeft maar liefst twee balkons. Dit is het balkon voor de spontane drankjes – er passen ook maar vier mannen op, of drie mannen met een hond. Boudewijn, Joost en Gijs zaten eigenlijk aan de ranja, maar studenten zonder drank op de foto? Dat kan natuurlijk niet. Snel, een fles en wat glazen – en het ziet er perfect uit. Japie de hond blaft nog wat, maar die is geen vrouwen gewend.

Tamara en Kos zijn een tent aan het testen in het Wilhelminapark. “This is bigger than our home!” Ze wonen en werken beiden hier in Utrecht.

De IBB heeft een soort gemeenschappelijke voortuin. Compleet met picknicktafel en gitaar. Een fantastische plek om lekker te zitten, want er bijna altijd mensen. Eten – drinken – gitaar – voetbal. Op de foto staan Stan, Jos en Boris.

Studeren als de vakantie is begonnen: Joppe had gedurende het studiejaar eigenlijk meer uit Gombrichs Story of art willen lezen, maar dat is niet gelukt. Gelukkig is het nu vakantie, en gelukkig is er park Bloeyendael. De rust is hier volop aanwezig. Er mag immers niet van de paden afgeweken worden, er mag niet gerookt worden, er mag niet gedronken worden en een barbecue is al helemaal uit den boze. Daarom blijven veel studenten hier weg en kan Joppe rustig lezen.

In het keukenraam van AL16 aan de Archimedeslaan 16 zitten Yerke, Gerben, Jasper en Stefan. Een grenzeloos, groen uitzicht – maar in de zomer is het eigenlijk iets te warm hier. Op het dak lopen mag niet, want daar komt lekkage van. Daarom zitten ze vast op een plank aan het keukenraam.

Stephane, Robin, Rutger en Marlien luisteren Turkse discomuziek. Mediteraans plezier op het IBB-veldje. Professioneel buiten zitten is het geworden. Robin organiseert Betoeterd Festival en kan daarom decoratiemateriaal voor een goed buitenzitje verzorgen. Het groepje bestaat uit semi-huisgenoten.

Dit is ook zo’n privétuintje bij de Cambridgelaan. Hier vertoeven Martina (bewoner) en Jonas (vriend van). Heel fijn, want het is uit de wind, rustig en bij huis. De twee verbranden bijna door de zon, maar dat is het best waard.