Winnaars fotowedstrijd: bliksem en slangen in De Uithof

Van bliksem, veel wolken en grootse gebouwen, tot foto’s van een kop soep en Uithofs natuurschoon. De redactie van DUB ontving een aantal mooie inzendingen voor de Uithof-fotowedstrijd. Hieronder de vijf winnende foto’s.

DUB organiseerde met de Stichting Stedelijke Fotografie Utrecht begin september een fotoprijsvraag met als ‘opdracht’ een bijzondere of mooie foto van de Uithof in te zenden. Aanleiding was de expositie Stadsgezichten, Utrecht in transitie die nog tot 2 oktober te zien is in Het Utrechts Archief aan de Hamburgerstraat 28. In dit project had de Stichting Stedelijke Fotografie Utrecht professionele fotografen in 2012 de opdracht gegeven Utrecht in transitie vast te leggen. De fotografen Niels en Poike Stomps kregen binnen dat project de opdracht om de  verandering in De Uithof vast te leggen. Meer hierover lees je in het artikel ‘Hoe de Uithof dynamisch groeide en toch landelijk bleef’.

De jury was onder de indruk van de inzendingen. Gekeken is hoe kenmerkend of bijzonder de foto is voor De Uithof en hoe boeiend en origineel de uitwerking was. De winnaar werd uiteindelijk Anne Slomp vanwege haar prachtige timing bij het maken van haar bliksemfoto van het Van Unnikgebouw. De bliksemschichten als energie van de wetenschap.

Winnares Anne Slomp ontvangt het fotoboek ‘Stadsgezichten. Utrecht in transitie’, dat naast een selectie van de twaalf foto-opdrachten een essay bevat van fotohistoricus Rik Suermondt over de rol die fotografen spelen bij het vastleggen van de transitie van een stad.

Voor prijswinnaars twee tot en met vijf wordt het boek 'Utrechtse koppen. Antropoloog in eigen stad' van fotograaf Mike Roelofs en journalist Rob van Scheers beschikbaar gesteld.

Hieronder de foto’s van de vijf winnaars, met een toelichting van de makers.

1 Bliksem in De Uithof van Anne Slomp:

“Deze foto heb ik gemaakt in De Uithof. Hij is tijdens hevig onweer genomen vanuit Casa Confetti, waar ik heb gewoond. Hoe lelijk sommige mensen het ingepakte Van Unnikgebouw ook vinden, het blijft toch het iconische gebouw van de Uithof. Daarom vond ik het mooi dat hij op deze foto zo spectaculair belicht wordt door de bliksem.”

2 De Bisschoppen van Royce de Wit:

“Zelf woon ik sinds een jaar in De Uithof, en ondanks de vele verbouwingen vind ik het een prachtig en bijzonder stukje Utrecht. Als amateurfotograaf heb ik de Uithof dan ook al veelvuldig vastgelegd.”

“Ik heb foto's gekozen die vanuit mijn studentenkamer zijn genomen. Dit laat de Uithof vanuit een ander perspectief zien: niet vanuit dat van een bezoeker die op straat loopt, maar vanuit het perspectief van de Uithofbewoner zelf. Het zijn dan ook beelden waar ik niet bewust naar op zoek ben gegaan, maar die ik simpelweg zag terwijl ik op de bank zat.

“Deze foto laat een helft van mijn uitzicht zien, de zon is niet te zien, maar wel de vurige wolkenflarden die gekleurd worden door de zon, die ondergaat, ergens ver achter de UB. Een van de twee Bisschoppen is op de foto te zien, samen met een strookje Casa Confetti; De Cambridgelaan wordt aan het zicht onttrokken door het gebouw waarin ik woon, Johanna. Buiten lopen twee mensen, verder is de straat leeg.”

3 De slang van Tobias Dansen

“Voor mij geeft deze foto indirect de balans tussen het stedelijke en het landelijke, groene karakter van De Uithof weer. Al een jaar of tien volg ik een populatie ringslangen in een groen stukje van de Uithof. Het lange observeren is nodig geweest om tot deze foto te komen: ringslangen zijn heel schuw en liggen meestal verborgen tussen het hoge gras wat fotograferen lastig maakt. De kans dat je er eentje zwemmend ziet en er een foto van kan maken voor je hem hebt weggejaagd is erg klein, maar neemt toe als je weet waar en wanneer je moet zoeken. Aan de ene kant vind ik het jammer dat waarschijnlijk 99 procent van de studenten en medewerkers in De Uithof niet genoeg interesse in de natuur heeft om op zoek te gaan naar deze prachtige beesten. Aan de andere kant zou het het einde van deze nog maar kleine en kwetsbare populatie betekenen als iedereen er naar zou gaan zoeken.”

4 Zomer in De Uithof van Manon Sas

“De tropische foto is genomen op de Heidelberglaan voor het Bestuursgebouw. De uitdampende student en de dampende bus leven prima naast (of langs) elkaar. Grappig is ook de gedachte dat twintig meter verderop het Bestuursgebouw vol zit met kantoorbewoners. Wat een ander ritme!”

5 De sloop van de Piramide van Joost Koedam

“Terwijl het Wentgebouw in de loop van 2014 werd afgebroken gaf ik nog steeds practica voor studenten Biomedische Wetenschappen en Geneeskunde in het ernaast gelegen Onderwijscentrum, ook wel de Piramide genoemd. Regelmatig maakte ik foto's van de geleidelijke afbraak, waarbij het gebouw beetje bij beetje werd afgeknabbeld. Op de foto (juni 2015) is ook de Piramide ten prooi gevallen aan de sloophamer.”