Word jij de campuscolumnist 2017?

DUB is op zoek naar een nieuwe campuscolumnist. Een deskundige jury beoordeelt de geanonimiseerde inzendingen. De winnaar ontvangt het Erik-Hardemanstipendium van 1000 euro.

De campuscolumnist houdt de universiteit een spiegel voor en krijgt elke twee weken een vaste plek op de site van DUB. De inhoud is vrij, maar de teksten moeten wel een relatie met het universitaire leven of de studentenstad Utrecht hebben. De wedstrijd staat open voor zowel studenten als medewerkers. De columns kunnen bijvoorbeeld gaan over studiestress, het Engels van docenten, ontgroeningen bij een vereniging, relaties in een studentenhuis, maar ook over publicatiedruk van een wetenschapper of de bureaucratische hobbels om een onderzoeksaanvraag in te dienen.

De jury heeft elk jaar zijn eigen criteria. Dit jaar ziet de jury graag dat de campuscolumnist het debat op de universiteit gaat aanwakkeren. De jury verwacht daarbij een verrassende en originele kijk van de columnist op zijn onderwerp. Als de auteur durft te experimenteren met stijl, heeft hij een streepje voor.

De Campuscolumnist 2017 wordt de opvolger van Niels Peuchen. Deze masterstudent Internationale Betrekkingen weet de lezer vaker te verrassen door zijn onorthodoxe kijk en zijn persoonlijke onderzoekstochten. Zo richt hij zijn eigen universiteit op, vindt hij dat de universiteit het Vliegend Spaghettimonster moet omarmen en maakt hij zich ernstig zorgen over  Het Gat na de studie. Regelmatig reflecteert hij op geheel eigen wijze op actuele thema’s als over de rooie gaan tijdens de introductie, de no-show studenten of de onthulling van het Ghandibeeld.

Gratis workshop column schrijven
DUB organiseert in november een gratis workshop columns schrijven. Deze wordt gegeven door Christine Geense van bureau In breedste zin. De workshop is op donderdag 10 november van 13 tot 16 uur. Wil je leren columns schrijven of heb je een zetje in de rug nodig om mee te doen aan de campuscolumnistwedstrijd, dan kun je je hier aanmelden. Er is plaats voor maximaal 20 deelnemers.

De campuscolumnist krijgt de titel aan het begin van het nieuwe jaar. Daaraan verbonden is het Erik-Hardemanstipendium van 1000 euro. Hardeman publiceerde jarenlang de wekelijkse column Schreef in het Ublad. Vanuit de studentensociëteit, de bestuurskamer van het college of het Instituut voor Raeto-Romaanse talen en culturen werd op een originele manier het universitaire leven belicht. Een tikje vilein, maar altijd met een vleugje humor. Sinds het vertrek van auteur Erik Hardeman mist de universiteit een eigenzinnige stem, iemand die de universiteit belicht van binnenuit.

Wie mogen er meedoen
Alle studenten en medewerkers die op 1 januari 2017 aan de Universiteit Utrecht verbonden zijn, kunnen meedoen. Ook voor studenten die in de loop van 2017 afstuderen, staat deelname vrij.

Hoe doe je mee
Om mee te dingen naar de titel Campuscolumnist van de UU moet je twee columns insturen. De columns moeten het universitaire leven verrassend onder de loep nemen en mogen niet langer zijn dan 500 woorden. Stuur de columns vóór 1 december naar: m.j.agterberg@uu.nl

Wie zit in de jury
Ook dit jaar is het DUB weer gelukt een deskundige jury samen te stellen die alle inzendingen anoniem zal bekijken. In de jury zitten:

• Leonard Rutgers, hoogleraar Late Oudheid bij het departement Geschiedenis. Hij publiceerde verschillende boeken en heeft een wekelijkse column in het Financieel Dagblad waarin hij archeologische thema’s behandelt en deze vaak koppelt aan actuele thema’s. Rutgers is al twee keer genomineerd voor de UU-prijs.

• Frank Heinen, studeerde Nederlands in Utrecht. Al tijdens zijn studie maakte hij furore met sportcolumns. Hij is nu columnist bij onder meer de Volkskrant, HP De Tijd, Vrij Nederland, Hard Gras, Studio Voetbal en De Speld. In 2014 publiceerde hij zijn wielerboek Op Koers. In 2010 verscheen de bloemlezing Mijn studententijd met de beste studentenverhalen uit de Nederlandse literatuur.

• Dafne Jansen, studeerde algemene literatuurwetenschap en is nu werkzaam als projectleider Innovatie en ontwikkeling van de Universiteitsbibliotheek. Eerder schreef ze ook columns voor DUB.

• Wouter Lammers is bachelorstudent Sociologie. Hij zat al een jaar in de universiteitsraad en was vorig jaar preses van de studentenvereniging SSR.

• Ries Agterberg, studeerde Nederlands in Utrecht en is nu hoofdredacteur van DUB.

Stipendium van 1000 euro
De campuscolumnist krijgt het Erik-Hardemanstipendium van 1000 euro. Hiervoor schrijft de campuscolumnist minstens eens per twee weken, een column voor DUB. De functie loopt één jaar.

Vragen
Als er vragen zijn over de functie van campuscolumnist, kunnen die gesteld worden aan Ries Agterberg: m.j.agterberg@uu.nl