Yuri van der Heijden (2016)

Hockeyer Yuri van der Heijden speelde in Rio niet voor Nederland, maar voor thuisland Brazilië. Van der Heijden heeft een Braziliaanse moeder.

Geboren: 20 juli 1990
Sport: Hockey
Studie: Communicatie- & Informatiewetenschappen
Olympische prestaties: 2016: laatste in poulefase met Braziliaans hockeyteam

Dat Yuri van der Heijden ging medaille ging winnen, dat wist hij. Maar voor de speler van de Nederlandse overgangsklasser Laren kwam een droom uit. Samen met zijn jongere broer Patrick (student Saxion Hogeschool) speelde hij de Olympische Spelen. Niet voor Nederland, maar voor het land van zijn moeder: Brazilië.

In Rio verloor Brazilië alle wedstrijden met ruime cijfers. Het team wist één keer te scoren. Toch sprak Van der Heijden van een onvergetelijke ervaring.

Van der Heijden haalde in 2015 zijn bachelor Communicatie- & Informatiewetenschappen. In september 2016 wil hij starten met een master Meertalige Professionele Communicatie in Antwerpen.

Klik voor een overzicht van alle Olympische helden van de UU hier.