Kamernood: is die écht groter geworden in Utrecht?

Volgens de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) nam het tekort aan kamers in Utrecht toe van 6700 in 2011 naar ruim 9000 nu. Die bewering blijkt niet te kloppen, ontdekte DUB.

Utrecht kwam als slechtste uit de bus in de laatste Kamernoodinventarisatie van de LSVb. Maar is het zo veel erger geworden in Utrecht, na de laatste kamernoodinventarisatie van de LSVb in 2011? Onlangs liet de SSH juist weten dat de gemiddelde wachttijd het afgelopen jaar is afgenomen met drie maanden, mede door de invoering van het campuscontract. Hoe kan de kamernood dan zijn gestegen? DUB ging op onderzoek.

De Utrechtse cijfers zijn aan de LSVb verstrekt door de SSH en de gemeente Utrecht. Zij gebruiken beide als bron de StudentenWoonMonitor 2011, een rapport (pdf) dat gemaakt is in opdracht van onder meer de gemeente, de SSH en de Universiteit Utrecht. Het tekort aan kamers, “ruim 9000”, is  moeilijk te destilleren uit de monitor, maar na een beetje puzzelen kwamen we er uit.

Het getal is een optelsom van studenten van buiten de regio Utrecht die een kamer of huurwoning binnen de regio Utrecht (Utrecht, Zeist, Bunnik) zoeken. Er zijn 4747 niet-Utrechtse studenten die een kamer zoeken en 4711 die een huurwoning zoeken. Samen: 9458 woonruimtezoekende studenten. Het aantal dat ook in de LSVb-inventarisatie (pdf) te vinden is.

Wat is dan de bron van de LSVb-inventarisatie van 2011 (pdf), toen het kamertekort in Utrecht nog slechts 6700 was? Vreemd; dat blijkt óók de StudentenWoonMonitor 2011 te zijn. Waarom heeft de SSH cijfers uit dezelfde bron verstrekt? “De SSH heeft ten opzichte van 2011 weinig nieuwe eenheden opgeleverd en de situatie is dus vergelijkbaar met die van 2011.”

Maar hoe verklaar je het verschil tussen het kamertekort van 6700 en 9000 als hetzelfde rapport is gebruikt? Dat komt doordat er in de StudentenWoonMonitor twee verschillende categorieën studenten worden onderscheiden. Als je alleen kijkt naar woningzoekende studenten van de UU en de Hogeschool Utrecht van buiten de regio, kom je op 6678 kamerzoekenden. Het cijfer uit de LSVb-inventarisatie van 2011. Tel je ook de ROC- en HKU-studenten mee, dan kom je op een aantal van 9458. Het cijfer uit het LSVb-rapport van 2012.

Kai Heijneman, voorzitter van de LSVb, vindt dat zijn studentenbond verkeerd is voorgelicht. “Wij vragen elk jaar aan de gemeente en de SSH wat het huidige kamertekort is. Vorig jaar kregen we 6700 door; dit jaar krijg je van zowel de gemeente als de SSH door dat het tekort ruim 9000 is.”

Heijneman vindt het “vervelend” dat door het misverstand verkeerde cijfers de wereld in geholpen zijn. “Wij hebben onze vraagstelling niet aangepast ten opzichte van vorig jaar. We hebben de cijfers dit jaar zonder toelichting gekregen.”

De SSH bevestigt dat de cijfers zonder verdere toelichting zijn verstrekt. “Vorig jaar hebben we de cijfers nog wel uitgesplitst aangeleverd. Toen hebben we dus een onderscheid gemaakt tussen  HU- en UU-studenten en studenten van de HKU en ROC, maar dit jaar hebben we alleen het totaal verstrekt”, vertelt de woordvoerder.

Conclusie: de bewering van de LSVb in de media, dat het Utrechtse kamertekort fors is toegenomen, is ongefundeerd. Door een communicatiefout met de SSH en de gemeente zijn appels met peren vergeleken. Ook is er zowel in 2011 als 2012 geput uit hetzelfde rapport, wat het onmogelijk maakt om deze jaren te vergelijken. De LSVb heeft na vragen van DUB haar persbericht en inventarisatie gecorrigeerd.

Overigens betekent het misverstand niet dat het kamertekort geen groot probleem is. Dat is het wel. “Het is goed dat de LSVb dit signaal afgeeft. Het kamertekort is er namelijk gewoon wel”, zegt de SSH-woordvoerder.

Gemeentewoordvoerder Erlijn Mulder wil benadrukken dat het creëren van nieuwe studentenhuisvesting “heel hoog op de agenda” staat. Onder meer in De Uithof en in het Provinciehuis worden de komende jaren studentenkamers gecreëerd, zegt ze.

De Utrechtse studentenunie Vidius vindt dat de Utrechtse ambities wel wat mager zijn. “Het is absurd dat de stad Utrecht, die de kennis- en cultuurstad van Nederland wil zijn, zo’n chronisch kamertekort heeft. Over het kamertekort wordt veel gepraat, maar concreet levert dit weinig op”, aldus Vidius-voorzitter Tjolina Proost.