Wie betalen het meest per vierkante meter? Juist ja: studenten

Studenten die de huur te hoog vinden, kunnen terecht bij het Huurteam Utrecht.

Als vastgoedeigenaar kun je goed geld verdienen aan studenten. Het lucratiefst zijn internationale studenten.

Dit artikel is de laatste in een serie over de geldstromen op de studentenkamermarkt. Lees alle artikelen op deze pagina terug.

Studentenkamers zijn kleiner dan normale appartementen en dus goedkoper. Maar per vierkante meter leveren ze meer op. De huurprijs per vierkante meter is een veelgebruikte rekeneenheid om verschillende woningen met elkaar te vergelijken.

Een villa laat zich slecht vergelijken met een rijtjeshuis, maar zodra je de totale prijs deelt door het oppervlak van de woning, kan je ineens veel zeggen over de prijs van wonen. Voor dit onderzoek analyseerde Yournalism ruim 3000 studentenwoningen die deze zomer via de websites van Kamernet en studentenhuisvesters in verschillende steden werden aangeboden. Ook werd er gekeken naar de gemiddelde vrije sector huurprijs voor een huurwoning op de website Pararius.nl.

In Utrecht zijn net als in andere studentensteden de verschillen tussen studentenkamers en ‘normale’ huur groot, blijkt uit de analyse. Studenten betalen bij de SSH 20,12 euro per vierkante meter, voor een kamer via Kamernet gemiddeld 25,36 euro per m2. Dat is fors hoger dan een kamer op de vrije huursectormarkt: daar kost een vierkante meter slechts 14,11 euro.

Dat studenten veel betalen, blijkt ook uit de enquête die Yournalism deze zomer hield onder 1000 studenten in heel het land. Gemiddeld geven respondenten aan 50 procent van hun inkomen kwijt te zijn aan huur.

Om te laten zien hoe lucratief het is om te verhuren aan studenten, hebben we een fictief pand gekocht op de Constant Erzeijstraat 7 in de wijk Oud Hoograven, in het zuiden van Utrecht. Hieronder kun je zien wat aan een studentenwoning kunt verdienen als je die gaat verhuren (N.B.: kosten koper, belastingen en onderhoud zijn niet meegenomen in de berekening).

Nog veel lucratiever zijn de internationale studenten, die massaal naar Nederland komen. Het aantal Europese studenten met een Erasmus-beurs neemt al jaren toe, in de periode 2001-2012 zelfs met 450 procent. In 2012-2013 waren er in totaal 57.666 internationale studenten in Nederland ingeschreven.

Veel internationale studenten blijven korter dan een jaar in Nederland en wonen in short-staywoningen. Er zijn in totaal zo ongeveer 15.000 van deze short-stayeenheden, veelal gemeubileerde corporatiewoningen. In Utrecht zijn er 800 van deze eenheden.

Internationale studenten krijgen overigens niet altijd alleen het beste. Al in 2011 trok de SP aan de bel: corporaties knepen internationale studenten uit met hoge prijzen. Studenten moesten al bij aankomst in Nederland een niet opzegbaar contract tekenen. De SP riep hierom DUWO uit tot huisjesmelker van het jaar 2011.

Corporaties zien de short-stay’ers graag komen
In Rotterdam kocht DUWO 1400 woningen van de noodlijdende corporatie Vestia. Ook de SSH richt zich in Rotterdam op tijdelijke woningen. De praktijken zijn niet alleen aan DUWO voorbehouden en anno nu lijkt de situatie niet te zijn verbeterd; nog steeds tekenen internationale studenten bij aankomst een contract voor het hele verblijf.

Corporaties zien de short-stay’ers graag komen. Dat bewijzen studentenhuisvesters SSH en DUWO, van oudsher lokale huisvesters die nu landelijk uitbreiden. Zo heeft de SSH sinds 2014 onder de naam Housing Office het gehele portfolio voor internationale studentenhuisvesting in Groningen in handen (1400 kamers in totaal).

Illustratief is het succes van de Student Hotels die inmiddels in Den Haag, Rotterdam en Amsterdam zijn verrezen. Toen de beleggers van het Schotse The Carlyle Group in 2009 bij de Haagse bank NIBC aanklopten voor een lening voor hun eerste Student Hotel, geloofde de bank niet dat studenten bereid zouden zijn om wel 700 euro te voor een kamer neer te leggen.

Nu zijn nieuwe projecten snel rond. Zo financierde Deutsche Hypo in februari van dit jaar het nieuwe Student Hotel in de Parooltoren en het Trouwgebouw in Amsterdam en werd 150 miljoen euro opgehaald bij investeringsmaatschappij Perella Weinberg Partners. Inmiddels zijn er vestigingen in Groningen, Maastricht, Eindhoven en Utrecht in voorbereiding en wordt de tweede vestiging in Amsterdam binnenkort opgeleverd. Uiteindelijk richt het bedrijf zich op ongeveer 5000 kamers in Nederland.

Ook de Student Hotels richten zich vooral op groep buitenlandse studenten die tijdelijk in Nederland verblijven. Student Hotels zijn, zoals de naam al doet vermoeden, hotels en geen woningen. Dat vertaalt zich in hoge prijzen (600 - 800 euro) en geen huurrechten. In de zomer moet je twee maanden je woning uit.

In Rotterdam verblijven studenten van het University College verplicht tijdens hun eerste jaar in het hotel. Studenten krijgen 90 euro korting, en het Student Hotel is verzekerd van een constante aanwas nieuwe bewoners. Vanaf dit jaar kan een deel van de tweede- en derdejaars naar een nieuw SSH-complex.

De research voor dit artikel is verricht door platform voor onderzoeksjournalistiek Yournalism. Het onderzoek werd mede gefinancierd door middel van crowdfunding op Yournalism.nl.