‘Met leenstelsel meer geld voor praktijkgericht onderzoek’

Minister Bussemaker vertelde de Tweede Kamer gisteren wat ze zou willen doen met de opbrengst van het leenstelsel: kleinere onderwijsgroepen, meer lectoren, intensiever onderwijs. Maar haar pleidooi haalde weinig uit.

Waarom wil minister Bussemaker de basisbeurs afschaffen en studeren duizenden euro’s duurder maken? “Niet om studenten te pesten, maar om geld te hebben om de kwaliteit van het hoger onderwijs te verbeteren”, zei ze gisteren.

Maar dat heeft ze al vaker gezegd en de steun voor haar leenstelsel lijkt ver weg, nu GroenLinks zich er steeds verder van distantieert. Om de oppositie alsnog over de streep te trekken, moest ze met sterkere argumenten komen. Daarom gaf ze gisteren een paar voorbeelden van mogelijke bestedingen.

Ze zou bijvoorbeeld de groepsgrootte in het tweede jaar van bacheloropleidingen willen verkleinen van gemiddeld 22,5 studenten naar 15 studenten, zoals bij de university colleges. Dat kost jaarlijks zo’n 170 miljoen euro, stelde ze. Of neem de excellentieprogramma’s in het hoger onderwijs: daarvoor is eigenlijk zo’n 15 miljoen euro per jaar nodig.

Ook voor het praktijkgericht onderzoek in het hbo zou er meer geld zijn. Met 50 miljoen euro extra kunnen er volgens Bussemaker 100 nieuwe lectoren en bijbehorende onderzoeksgroepen komen. En dan blijft er nog geld over om het budget van NWO voor praktijkgericht onderzoek te verhogen.

“Het zijn maar een paar voorbeelden, maar wel voorbeelden die mij aanspreken”, aldus Bussemaker. “Dit is het soort beleid dat wij nodig hebben voor het hoger onderwijs in de toekomst en dat we nu niet kunnen betalen.”

Het kon de ChristenUnie niet overtuigen. De partij diende een motie in om te stoppen met de voorbereiding van het leenstelsel. In de Eerste Kamer is immers geen meerderheid voor Bussemakers plannen en daarom kan ze er beter geen tijd aan verspillen.

Bussemaker informeerde of ze haar plannen soms eerst bij de Eerste Kamer moest indienen en dan pas bij de Tweede Kamer. “Dan ga ik daar het debat voeren en kom ik daarna hier terug.”

De SGP zocht een middenweg. “De SGP ziet op dit moment te weinig perspectief voor het leenstelsel in de bachelorfase van de opleiding”, aldus Kamerlid Roelof Bisschop. Daarmee liet hij de deur open voor een leenstelsel in de masterfase.

Het was voor andere partijen te laat om daar serieus op te reageren en ook minister Bussemaker nam de opmerking voor kennisgeving aan. Wordt vervolgd.