Actiefoto: roeien

Roeien is een populaire sport onder studenten. Masterstudent Abel roeit bij Orca en vindt gezelligheid op de vereniging heel belangrijk, maar toch ondergeschikt aan de sport.

Verenigingen waaronder Orca en Triton bieden studentroeiers in Utrecht een onderkomen. Recreatieve roeiers roeien vooral voor het plezier en de conditie, terwijl wedstrijdroeiers in de winter trainen en in de zomer voor het winnen van wedstrijden gaan.

Abel (23) studeert de master Publiek Management. Via een vriend is hij 3 jaar geleden bij roeien uitgekomen. Bij Orca zit hij omdat hij zich vooral op het roeien zelf wil richten. "Maar gezelligheid vind ik ook belangrijk," vertelt Abel.

Roeien kan ook een teamsport zijn, als je bijvoorbeeld roeit in een 8-persoons boot. Abel: "Ik roei normaal in een 4, maar omdat we het seizoen aan het afsluiten zijn, zie je mij nu ook in een 2 en in skiff. Een skiff is een 1-persoons roeiboot."

Tags: actiefoto | roeien