Banen voor sociale wetenschappers

Niet alle faculteiten organiseren tijdens de universitaire Carrièreweek op lokaal niveau eigen activiteiten. Sociale Wetenschappen is de uitzondering die een druk programma heeft samengesteld voor haar studenten. Van rondetafelgesprekken met alumni tot sollicitatietips en het strategisch inzetten van LinkedIn.

Idealiter organiseren alle faculteiten arbeidsmarkt gerelateerde activiteiten in de periode dat de Universiteit Utrecht haar Career Start houdt. Maar de week van 9 tot en met 15 februari staat nog niet overal geblokkeerd in de agenda. Andere faculteiten organiseren hun activiteiten vaak nog op een ander moment. Ook bij de faculteit Sociale Wetenschappen zit de week nog niet vast in de jaarplanning “Het is pas de tweede keer dat de carrièreweek op deze manier wordt georganiseerd, vandaar”, zegt Erika Nijenhuis van het Studiepunt Sociale Wetenschappen.

Hoogtepunten uit het programma sociale wetenschappen

Vrijdag 10 februari: Arbeidsmarktoriëntatiedag Sociologie
Maandag 13 februari: Interactief college: hoe doe je relevante werkervaring op naast je studie & Rondetafelgesprekken met alumni psychologie
Dinsdag 14 februari: LinkedIn voor werkzoekenden & Hoe presenteer ik mezelf
Woensdag 15 februari: Workshop Creatief denken en  Talenten benutten

Klik hier voor het volledige programma

Samen met student Limke Landsmeer heeft Erika zich gebogen over een eigen programma. “Ons geluk is dat al onze studieverenigingen enthousiast zijn en actief meewerken. Daarom hebben we een goed gevuld programma kunnen maken.” De opleidingsgerichte activiteiten vormen een aanvulling op de universitaire week. “Sommige workshops die voor de hele universiteit worden aangeboden, hebben wij ook voor onze studenten. Studenten krijgen daarmee een extra kans om deel te nemen, want vol is vol.”

Ook zijn de instellingen, bedrijven en instituten die op 10, 13 en 14 februari naar de activiteiten in het kader van de Arbeidsmarktoriëntatie komen specifiek op zoek naar sociale wetenschappers. Het zijn alumni uit verschillende hoeken van het arbeidsveld. Erika: “We zijn heel blij dat er zo veel alumni komen. Het is toch liefdewerk oud-papier, want veel budget is er niet.”

De enige studenten die er wat bekaaid vanaf komen, zijn de studenten van Culturele Antropologie. “Dat lijkt maar zo”, zegt Erika, “er zijn weinig activiteiten omdat veel studenten op stage zijn en de stages bij Culturele Antropologie vaak in het buitenland zijn. Later in het jaar wordt er voor hen iets georganiseerd.”

Belangrijk aan de arbeidsmarktactiviteiten is volgens het organiserende duo dat studenten alvast gaan nadenken over de tijd na hun studie. “Wij richten ons vooral op derdejaars en masterstudenten. Derdejaars moeten nog een master kiezen en kunnen die laten afhangen van wat ze ervaren tijdens de UU Career Start voor FSW”, zegt Limke. Zelf kijkt ze ook uit naar wat ze kan leren van alumni en bedrijven betreffende nuttige nevenactiviteiten. “Toen ik met Psychologie begon, zat ik in een jaar met 550 studenten. Als die straks allemaal de arbeidsmarkt opgaan, moet mijn cv er wel uitspringen. Ik hoop dat ik tijdens de carrièreweek daar wat tips voor krijg.”

Zij is niet de enige met die hoop, vermoedt Erika die op het Studiepunt Sociale Wetenschappen regelmatig studenten tegenkomt die zich zorgen maken over hun toekomst op de arbeidsmarkt. “Als je jong bent, is je cv nog niet zo omvangrijk. Het is lastig om op te vallen tijdens een sollicitatieprocedure. Daarom vind ik het belangrijk dat ze zich goed voorbereiden. Ze moeten zich afvragen wie ze zijn, wat ze kunnen, wat ze willen en hoe ze het vinden van een baan gaan aanpakken.”

In de tijd dat studenten dadelijk geen stufi meer krijgen als ze een master gaan doen en uitlopen met de studie veel geld gaat kosten, is het bezoeken van de markt voor bachelorstudenten zeer aan te raden, zeggen de twee. Limke: “Het is nu zo vervelend als je verkeerd kiest. Toen ik begon, bestond de langstudeerboete nog niet. Ik kan nu bijvoorbeeld niet meer uitlopen, omdat ik een bestuursjaar heb gedaan. Ik kan het me niet veroorloven een verkeerde master te kiezen. Als je tijdens de Career Week een idee krijgt van wat voor soorrt werk je wilt gaan doen, dan weet je ook welke masteropleiding daar het beste bij past.”