Begroting UU: evenwicht in 2011, tekorten vanaf 2012

Zonder onverwachte tegenvallers zullen inkomsten en uitgaven van de Universiteit Utrecht in 2011 in evenwicht zijn. Vanaf 2012 dreigen echter tekorten als gevolg van door het kabinet-Rutte aangekondigde ombuigingen, zoals bezuinigingen in Den Haag worden genoemd.

Een en ander blijkt uit de deze week door het college van bestuur gepresenteerde begroting 2011 met daaraan gekoppeld een prognose voor de twee volgende jaren. Dankzij de inspanningen die faculteiten en diensten de afgelopen jaren hebben geleverd om hun kosten terug te dringen, kan het college voor komend jaar een sluitende begroting presenteren.

Daarbij is overigens uitgegaan van een aantal min of meer riskante aannames, zoals de veronderstelling dat met de bonden een afspraak kan worden gemaakt over een CAO zonder loonstijging. Ook speculeert het college op een vlotte afwikkeling van de diverse reorganisaties en op een blijvend lage rentestand. Mochten zich op een van deze terreinen tegenvallers voordoen, dan kunnen de financiële gevolgen niet of slechts in beperkte mate worden opgevangen, klinkt het waarschuwend.

Donkere wolken

Vrijwel zeker is dat voor de jaren 2012 en 2013 nieuwe donkere wolken dreigen, zo blijkt uit de toelichting op de begroting. Dat is vooral het gevolg van de bezuinigingen die het kabinet in het regeerakkoord heeft aangekondigd en die zich vanaf 2012 in alle hevigheid zullen laten voelen. De meest ingrijpende maatregel van Rutte c.s. is de aangekondigde korting op de rijksbijdrage voor langstudeerders.

Met ingang van 2012 krijgen universiteiten geen vergoeding meer uit Den Haag voor studenten die meer dan één jaar langer dan nominaal studeren. Dit zal de UU op jaarbasis naar schatting 24 miljoen euro aan inkomsten schelen. Hoewel een deel van dat verlies wordt gecompenseerd door het hogere collegegeld dat de betreffende studenten moeten gaan betalen, betekent het toch een inkomstenderving van rond tien miljoen euro.

Aardgasbaten

Daar komen dan waarschijnlijk nog bezuinigingen op het onderzoek bovenop. Het college maakt zich vooral zorgen over de aangekondigde korting op de zogeheten FES-gelden. Onder die noemer werd de winst die ons land maakt op de verkoop van aardgas lange tijd geïnvesteerd in wetenschappelijk onderzoek. Blijkens het regeerakkoord zal die bron van inkomsten echter opdrogen.

Hoewel het college stelt dat voor de jaren na 2011 nog veel onzeker is en dat alleen de cijfers voor volgend jaar deugdelijk onderbouwd zijn, ziet het voldoende reden voor een stevige waarschuwing. ‘Dit alles leidt ertoe dat binnen de universiteit naar verwachting ingrijpende maatregelen nodig zullen zijn om financieel op orde te blijven.’ In de Kaderbrief van voorjaar 2011 zal voor het eerst in meer detail duidelijk worden wat de universiteit vanaf 2012 in financieel opzicht te wachten staat.

EH