'Binnen twee jaar Europese ranking'

De Europese Commissie zal binnen twee jaar komen met het initiatief van een Europese ranking van universiteiten. “ Dat zei Robert-Jan Smits, directeur-generaal onderzoek en innovatie bij de Europese Commissie tijdens de opening van het academisch jaar in Utrecht.

"Het wordt tijd voor een objectieve Europese ranking voor universiteiten,” vindt Smits. Hij constateert dat zo’n ranking bij Europese universiteiten gevoelig ligt, maar als je regio’s en landen mag ranken, waarom dan universiteiten niet?

Je hebt natuurlijk wel al veel rankings, zoals de onlangs gepresenteerde Shanghai-ranking. Maar in de top 100 daarvan staan slechts 34 Europese universiteiten, waarvan 2 uit Nederland.  Smits: “Het merendeel van de Europese universiteiten heeft gewoonweg niet die kwaliteit in huis om bij de top van de wereld te kunnen behoren. Ze zitten in de spagaat van grote aantallen studenten en kwalitatief hoog onderzoek." Een discussie over de rol van universiteiten is daarom nodig. In Denemarken en Finland zijn de universiteiten gefuseerd met andere kennisinstellingen. In Nederland is de discussie over fusie aan de orde van de dag.  Smits waarschuwt dat het creëren van grotere instellingen niet automatisch leidt tot meer efficiëntie en doelmatigheid. Integendeel. Toch ziet Smits wel mogelijkheden. Als voorbeelden geeft hij Cambridge en Zürich. Daar hebben ze enerzijds een indrukwekkend budget en science park en anderzijds zijn ze wat betreft aantallen hoogleraren en studenten klein.

Collegevoorzitter Yvonne van Rooy liet tijdens bijeenkomst al direct weten dat Utrecht niet uit is op een fusie. “Wij hebben een strategische alliantie met Eindhoven op die punten waar synergie is. Dat werkt heel goed. Mogelijk zouden we dat ook nog met andere partners kunnen opzetten. Maar we zijn niet van plan te fuseren. In de regel leidt dat tot meer bureaucratie en minder efficiëntie.”