Biologiestudenten maken kleine Fokke & Sukke

Het is wellicht de kleinste cartoon ooit: de tekening van Fokke & Sukke van 17 bij 17 micrometer. Drie Utrechtse biologiestudenten vonden het leuker om een cartoon te verkleinen dan een foto van zichzelf.

Martijn Herselmans, Tom van den Hoeven en Lauren Haaitsma grepen de derdejaars cursus Microscopie aan voor een kunstzinnige uitspatting. Volgens cursusbegeleider Matthijs de Winter maken biologiestudenten tijdens deze cursus kennis met verschillende technieken. “"Ter illustratie van de mogelijkheden van de microscoop wordt spelenderwijs begonnen met het maken van hele kleine afbeeldingen. Normaal wordt er een hele kleine foto gemaakt van de studenten zelf."

De drie studenten gebruikten een focused ion beam, die normaal gesproken kleine gaatjes maakt om in cellen te kijken. Ze projecteerden hiermee een Fokke & Sukke-cartoon op een minuscuul stukje silicium. Daarna hebben ze met een elektronenmicroscoop een foto gemaakt van het resultaat. De lijnen van de tekening zijn dus eigenlijk kleine geultjes. Een micrometer is één duizendste van een millimeter. Dat is honderd keer zo dun als een vel krantenpapier.

Tekenaar Jean-Marc van Tol werd via de Fokke & Sukke-website op de hoogte gesteld van de microprocuctie. Hij reageerde enthousiast. “Ze hebben de tekening zonder toestemming overgenomen, maar ik vond het erg grappig.”
Matthijs de Winter durft niet te bevestigen dat het om de kleinste cartoon ooit zou gaan, zoals Van Tol claimt. “Iedereen die over deze technieken beschikt kan dit natuurlijk doen. Ik weet dat ze in Israël ooit het Oude Testament in het Hebreeuws heel klein hebben afgebeeld.”

HOP/XB

Lees hier over de nano-bible.

Tags: biologie