Brandweer in actie na lek in stikstofstation

Een lekkende kraan in het stikstofstation van het Kruytgebouw heeft dinsdagnacht de beveiliging van de universiteit, het gebouwbeheer en de brandweer urenlang bezig gehouden.

Om 3 uur ’s nachts bemerkten beveiligingssurveillanten alarmsignalen bij het Kruytgebouw. Nadere inspectie wees uit dat er een lekkage was opgetreden in het inpandige afvulstation van de stikstofsylo naast het gebouw.

Omdat de deur door het vrijgekomen stikstof bevroren was, werd de hulp van de brandweer ingeroepen. Uit voorzorg werd een buitenkraan dichtgedraaid. Om 6 uur ’s ochtends was de situatie weer veilig.

Maandag was de sylo nog bijgevuld tot de maximale capaciteit van 9000 kilogram. Uiteindelijk is bijna de helft van de stikstof is vrijgekomen via een lekkende kraan.

Volgens Rob Mulder van de universitaire beveiligingsdienst kan menselijk contact met stikstof leiden tot bevriezings- en verstikkingsrisico’s, maar daar is dinsdagnacht geen moment sprake van geweest. Ook de voortgang van experimenten binnen het Kruytgebouw is niet gehinderd.

XB