Brazilië favoriet bij deelnemers DUB WK-POOL

De spanning stijgt, want vandaag precies over een week barst in Zuid-Afrika de strijd om de wereldbeker los. Nog een week dus ook om je voorspellingen voor de DUB WK-POOL in te sturen. Niet Nederland maar Brazilië is favoriet, zo blijkt uit de eerste inzendingen, terwijl Zuid-Afrika en Zuid-Korea als gevaarlijke outsiders worden gezien. Ook duidelijk voor de UU-kenners: Honduras, Slovenië en Ghana gaan er weinig van bakken.

In totaal zullen tussen 11 juni en 11 juli in Zuid-Afrika 64 wedstrijden worden gespeeld. Maar in tegenstelling tot veel andere organisatoren van pools inviteert DUB je niet voor de moedeloos makende taak om van al die wedstrijden de uitslag te voorspellen. Nee, in de DUB WK-POOL gaat het er veel relaxter aan toe.

Je vormt met vrienden, vriendinnen of collega’s een team en voorspelt welke vijf landen (van elk continent één) het in Zuid-Afrika het beste gaan doen en voor welke vijf landen (ook van elk continent één) het toernooi een regelrechte sof zal worden. Daarna leun je behaaglijk achterover en volgt op www.dub.uu.nl dagelijks hoeveel groter jouw inzicht in de wondere wereld van het WK-voetbal is dan dat van andere medewerkers en studenten.

Hoewel deelnemen belangrijker is dan winnen en er uiteraard niets gaat boven de eer om de beste te worden in de eerste DUB WK-POOL, stelt de redactie enkele aantrekkelijke prijzen in het vooruitzicht. Voor het winnende team liggen entreekaarten klaar voor een competitiewedstrijd van FC Utrecht.

De runners-up kunnen rekenen op een gesigneerd exemplaar van het boek ‘Voetbalgek’ van UU-filosoof Jan Vorstenbosch. Voor het team dat laatste wordt, liggen als troost twee exemplaren klaar van het boek ‘Africa United’, beschikbaar gesteld door de uitgeverij van het Koninklijk Instituut voor de Tropen.

EH / XB

HOE DOE JE MEE?

Stap 1: Kies per continent ((Europa, Noord- en Midden Amerika, Zuid Amerika, Afrika en Azië inclusief Australië) één land waarvan je verwacht dat het veel punten gaat behalen tijdens het WK en één land dat er volgens jou niets van gaat bakken.

Stap 2: Deze lijst van in totaal 10 landen stuur je voor 10 juni  naar redactie@dub.uu.nl onder vermelding van ‘DUB WK-POOL’.

In die mail schrijf je verder:
-de naam van je team
-een korte omschrijving van je team
-de naam van de aanvoerder, diens email-adres en telefoonnummer.

REGLEMENT DUB WK-POOL

1) Deelname aan de DUB WK-POOL staat uitsluitend open voor groepen medewerkers en/of studenten van de UU. Voorbeelden zijn: teams, jaarclubs, studentenhuizen, disputen, afdelingen, genootschappen, colleges van bestuur, secretariaten, commissies, raden, mixed dubbels en verder alles, mits bestaand uit minimaal twee personen, die een al dan niet formele band met elkaar hebben. Elk team zorgt voor een ‘aanvoerder’ die het contact met de redactie onderhoudt.

2) Voor de DUB WK-POOL moet je een lijst van vijf favoriete landen samenstellen, landen waarvan je verwacht dat ze bij het WK hoge ogen gaan gooien. Daarnaast moet je vijf ‘kneuzen’ opgeven, landen die er volgens jou in Zuid Afrika niets van gaan bakken. Voor beide lijsten geldt dat uit elk van de vijf continenten (Europa, Noord- en Midden Amerika, Zuid Amerika, Afrika en Azië inclusief Australië) één land op je lijst moet voorkomen. Voor een overzicht van de deelnemende landen en de poule indeling zie: www.fifa.com/worldcup

3) Puntentelling: Een gewonnen wedstrijd van een favoriet team levert je drie punten op, een gelijkspel één punt. Bovendien levert ook elk gescoord doelpunt van een favoriet team je een punt op. Doelpunten in de verlenging gescoord tellen mee, penalty’s na afloop van de verlenging tellen niet mee.
Een gewonnen wedstrijd van een kneus levert drie punten aftrek op, een gelijkspel van een kneus één punt aftrek. Bovendien levert ook elk door een kneus gescoord doelpunt je een punt aftrek op. Ook hier geldt: Doelpunten in de verlenging gescoord tellen mee, penalty’s na afloop van de verlenging tellen niet mee.

4) Winnaar is het team dat op 11 juli na afloop van de finale de meeste punten heeft verzameld. Eindigen twee of meer teams met een gelijk aantal punten bovenaan, dan beslist het lot.

5) De hoofdprijs van de DUB WK-POOL bestaat uit een toegangskaart voor alle leden van het team (maximaal tien) voor een competitiewedstrijd naar keuze van FC Utrecht. De kaarten zijn beschikbaar gesteld door het bestuur van FC Utrecht en gelden voor alle thuiswedstrijden met uitzondering van de wedstrijden tegen Ajax, Feyenoord en PSV.

6) De tweede prijs bestaat uit een gesigneerd exemplaar (ook maximaal tien) van ‘Voetbalgek’, het nieuwe boek van UU-filosoof Jan Vorstenbosch, beschikbaar gesteld door uitgeverij Lemniscaat.

7) Voor de rode lantaarndrager liggen twee exemplaren klaar van het boek ‘Africa United’, beschikbaar gesteld door de uitgeverij van het Koninklijk Instituut voor de Tropen.

8) Je lijst met vijf favorieten en vijf kneuzen kan tot en met 10 juni per email worden gestuurd naar redactie@dub.uu.nl onder vermelding van de naam van het team, een korte omschrijving van het team, de naam van de aanvoerder, diens email adres en telefoonnummer.

9) De stand van de DUB WK-POOL wordt dagelijks bijgehouden en op DUB gepubliceerd*. Ook zullen zo snel als mogelijk de deelnemende teams op de website worden vermeld*.

*De organisatie maakt een klein voorbehoud voor het geval de deelname de toch al niet geringe verwachtingen verre overtreft.

10) In alle gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist de redactie van DUB.