Busreizen met sterallure

Sterallure op De Uithof

Reizigers van  buslijn 12 en 12s  hadden een bijzonder ritje van Utrecht Centraal  naar De Uithof. Ze werden opgepept door een groep studenten en ontvangen met een rode loper. Wat was hier aan de hand?

Het is deze morgen extra druk op het station en de bussen zitten constant propvol. Drie studenten met ‘regie’ op hun petten spreken de groep reizigers aan. “Hij komt er zo aan, let goed op je glimlach, zorg dat je er helemaal klaar voor bent!” De bus arriveert en onder het geschreeuw van de regie stappen de reizigers de bus in.“Kom op allemaal! Ik wil een glimlach zien! Hartstikke goed!”

Een groep studenten van de HBO opleiding Maatschappelijk werk kregen bij het vak culturele maatschappelijk vorming de opdracht om een evenement te organiseren. Het evenement moest de beleving van mensen veranderen. “Het begon met veel brainstormen en uiteindelijk besloten we iets te doen met de overvolle bussen richting De Uithof”, vertelt student Jessica Drop. “Iedereen is met zichzelf bezig en vaak ook chagrijnig en wij wilden met deze opdracht die sleur doorbreken en mensen laten lachen.” De studenten zochten contact met vervoersbedrijf GVU en deze reageerden positief op het idee.

De bus is het toneel van dit evenement “Iedereen wordt bij Utrecht Centraal opgepept en wanneer ze hier uitstappen, worden ze met applaus op de rode loper onthaald inclusief een fotograaf en hier en daar een rode roos”, legt Jessica uit . Sommige reizigers maken lachend een buiging terwijl andere niet weten hoe snel ze weg moeten komen. De studenten zijn tevreden. “Het is gewoon leuk als je toch mensen ziet lachen om de actie.”