China Light Festival trekt 90.000 bezoekers

Het China Light Utrecht in de Botanische Tuinen sloot gisteravond de poorten. Het kleurrijke lichtfestival werd door 90.000 mensen bezocht.

Het festival was een samenwerking van de Universiteit Utrecht, China Light Utrecht en de Gemeente Utrecht. De Universiteit Utrecht stelde voor het festival de Botanische Tuinen en parkeerplaatsen ter beschikking.

Vooraf hoopte de organisatie op 50.000 tot 80.000 bezoekers. Dat aantal is ruim gehaald. In Rotterdam, twee jaar geleden, kwamen 125.00 bezoekers, maar het festival was langer te zien (van 7 december tot en met 14 februari). In Utrecht was het festival toegankelijk van 21 november tot en met 4 januari.

Vooral tijdens de kerstvakantie werd het festival druk bezocht. De drukste dag was 2 januari, toen wandelden bijna 7.000 mensen over de verlichte paden. Op dat moment is besloten de deuren tijdelijk te sluiten voor nieuwe bezoekers.

Door de drukte werd er intensief van UU-parkeerplaatsen gebruik gemaakt. Het aangewezen parkeerterrein voor de bezoekers was die bij het Kruytgebouw. Een groot deel van de tijd was het hier, door de vele bezoekers, zo vol dat de auto’s ergens anders in De Uithof een plek moesten vinden, bijvoorbeeld richting het Wentgebouw.

De Universiteit Utrecht is tevreden over de samenwerking. “Dit is een goede kans geweest om te laten zien dat de Botanische Tuinen een unieke plaats voor ontspanning en cultuur is” zegt Sandy van Heerde, die namens de UU bij het evenement betrokken was. De UU heeft de tuinen al eerder open gesteld voor culturele activiteiten, zoals bij het festival De Beschaving, Circus Bianco.De UU hoopt zo ook meer bezoekers naar de Botanische Tuinen te trekken.